Det skal helst ikke regne og helst ikke være for kaldt. For da går det utover rekkevidden i elbiler. Og det gjelder mange av dem, viser en ny norskprøve.
En ny test, som NAF, det norske svaret til FDM, står bak avslører at elbiler har det vanskelig med regnvær.
Været må forøvrig heller ikke være for kaldt, for det begynner å gå utover batteriets rekkevidde. NAF kaller til og med rekkeviddetesten deres for en 'sommertest'. Selv om temperaturen svingte mellom pluss 2 og 13 grader.
Nordmennene var imidlertid mest opptatt av hvor mye eller lite de testede elbilene avviket fra sin WLTP-norm. Det vil si hvor langt de offisielt kan gå på strømmen.
Og det ser ikke bra ut. Men Boosted har avdekket det i en annen artikkel. Les mer om resultatene her .
LES OGSÅ: Norge avvikler særytelse for alle elbiler
Men tilbake til været. Det er kanskje ikke det nordmenn vil forbinde med annet enn normalt når det regner og er kaldt i været om 'sommer'. Men elbilene liker det i hvert fall ikke.
Testen kartlegger ikke nøyaktig hvor mye rekkevidden til elbilene lider i regnvær. Nordmennene kan bare konstatere at det er noe med det.
Bilen som gjorde det best var forøvrig også en av de absolutt nyeste. Nemlig Renault Scenic E-Tech. Det gikk derimot dårligst med Peugeot E-308 SW.
Danske FDM påpeker imidlertid at noe av forskjellen i rekkevidde må finnes i de ulike batteristørrelsene på elbilene. Samtidig er det interessant at en bil som ellers får juling for å lade virkelig sakte faktisk holder det den lover. Les mer om det her .