I januar 2022 bygde Volkswagen tidenes siste Passat. Som sรฅdan da. For selv om stasjonsvognutgaven fortsetter, er sedanversjonen i graven. "Nesten".
Volkswagen Passat lever videre som sedan. Bare ikke i Europa. Eller i USA for den saks skyld, hvor produksjonen ble holdt i live litt lenger.
I stedet har Volkswagen blรฅst nytt liv i Passat-navnet for en sedan som bare kineserne kan komme i nรฆrheten av.
Det opplyser diktaturstatens informasjonsdepartement i forkant av bilens typegodkjenning i landet.
Bilen fรฅr navnet Passat Pro. Og designet er, som man forventer, at Passat, som i Europa kun er tilgjengelig som stasjonsvogn (VW sier ยซVariantยป, red.), vil se ut som en sedan.
LES OGSร : Sverige forbyr politiet รฅ kjรธre alt annet enn elbil
Men fordi kineserne liker god benplass, og den gjennomsnittlige kineseren ikke er hรธyere enn 169 centimeter, er Passat Pro faktisk litt lengre enn Passat-varianten. Passat Pro er mer enn 5 meter lang.
Hvorfor Passat Pro heter Pro er ikke kjent. Den ser verken villere, mer spennende eller mer eksklusiv ut enn stasjonsvognen som er tilgjengelig i Europa.
Motormessig er det ikke sรฅ mye รฅ forholde seg til. Faktisk er det bare to alternativer: nemlig en 1,5-liters bensin med 160 hestekrefter og en to-liter med 220 hestekrefter. Begge har dobbelclutch automatgir.
Men i motsetning til her hjemme og i resten av Europa, mรฅ kineserne se langt etter firehjulstrekk. I stedet for 4Motion-driften nรธyer den nye Passat seg med รฅ jobbe pรฅ forhjulene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!