Først ville de ikke, så ville de likevel. Og nå trenger Volkswagen Rivians hjelp til å bygge en ny e-Golf.
Volkswagen trenger hjelp fra den amerikanske elbilprodusenten Rivian for å kunne bygge en ny elektrisk e-Golf.
Den nåværende ID.3 forventes å bli faset ut når den nye modellen kommer på markedet. Volkswagens sjef, Thomas Schäfer, bekrefter også at Rivian vil være med å utvikle niende generasjon Golf.
Den kommende Golfen vil være utelukkende elektrisk og basert på en nyere versjon av Scalable Systems Platform (SSP).
Nylig etablerte Volkswagen og Rivian et joint venture verdt 5,8 milliarder dollar. Pengene skal brukes til å utvikle elektrisk arkitektur (en plattform, red.) og programvare for fremtidens biler. Den nye Golfen blir et av de første resultatene av samarbeidet.
I et intervju med Automotive News bekreftet Schäfer at Volkswagen trenger Rivians ekspertise for å fornye den ikoniske Golfen.
LES OGSÅ: Et annet land vil forby hastigheter over 80 km/t
– Vi har bestemt oss for hvordan vi skal bygge biler som er såkalt 'programvaredefinerte'. Dette vil skje med Rivian i joint venture, hvor vi setter sammen den nye elektriske elektronikkarkitekturen.
– Men vi har også bestemt at vi skal starte reisen vår med et mer ikonisk produkt. Så vi starter med Golf, sier direktøren.
Den elektriske Golfen forventes ikke å være på markedet før i 2029. Inntil da vil Volkswagen bygge videre på ID.3.
En oppdatert versjon med forbedret maskinvare og et interiør med flere fysiske knapper er ventet i 2026. Det er sannsynlig at ID.3 og den elektriske Golfen vil være på markedet samtidig en stund. Det samme taler sterkt for at bensin- og dieseldrevne Golf 8 vil. Les mer om det her .
Selv om den elektriske Golfen kommer i 2029, betyr ikke dette slutten på den bensin- og dieseldrevne Golfen. Nåværende Mk8, lansert i 2019, forventes å være i produksjon frem til 2035, da EUs forbud mot salg av nye bensin- og dieselbiler skal tre i kraft.
Golf vil ikke være det første Volkswagen-produktet som drar nytte av Rivians kunnskap. Schäfer uttalte at Audi og Porsche blir de første med biler basert på amerikanernes teknologi.
Her forventes det å kunne sende biler ut på gaten med Rivians hjelp allerede i 2027. Da fellessatsingen ble lansert varslet både Volkswagen-konsernet og Rivian at fremtidens teknologi vil finnes i et stort antall fremtidige biler .
Selv ned til biler på størrelse med VW Polo. En bil Volkswagen har med andre ord angret på at han tok farvel med merket. Så nå gjør det comeback.