Det ville neppe reddet Saab fra konkurs – mest fordi det skjedde for mange år siden – men Opel hindret svenskene i å bygge en spesialutgave av 9000-modellen.
Saab fikk ikke stjele kunder. I hvert fall ikke fra Audi og BMW. Opel mente at de selv burde. Derfor hindret tyskerne svenskene i å bygge en spesialversjon av 9000-modellen.
Modellen, som skulle ha hatt kallenavnet Ecosport, ble presentert på den nå nedlagte bilutstillingen i Genève i 1992.
Det skriver Saab Cars Magazine .
Saab fikk imidlertid aldri gjøre annet enn å vise frem en prototype. Ifølge Opel fikk ikke Saab selge en versjon av 9000 med firehjulsdrift og 280 hestekrefter.
LES OGSÅ: Ferrari knuste 400.000 forfalskninger i fjor
Faktisk hindret det tyske merket, som på den tiden var knyttet til Saab via General Motors, at svenskene noen gang startet produksjonen. Selv om Saab faktisk ikke gikk etter Opels kunder i det hele tatt.
På begynnelsen av 90-tallet ville derimot svenskene kjempe om kunder mot merker som Audi og BMW.
Opel ønsket å være først med teknologien som Saab hadde. Så i siste sekund stoppet tyskerne alt utviklingsarbeid. Faktisk hadde samlebåndet allerede vært tilpasset toppspesifikasjonen 9000.
– Plakatene ble trykket. Alt var klart. I stedet gikk bilen inn i containeren da firehjulstrekkeren ble vraket, skriver media.
I all hast måtte Saab produsere en forhjulsdrevet modell for ikke å kaste bort alt utviklingsarbeidet på gulvet. Den modellen fikk imidlertid nesten ingen oppmerksomhet. Verken internt på fabrikken eller fra kundene. Det hele endte opp med å bli en veldig dyr flopp.
Den forhjulsdrevne bilen måtte klare seg uten en lang rekke tekniske nyvinninger, som Opel insisterte på å være først med. Blant annet en måte å justere bakkeklaring på, UV-lykter og termisk teknologi i motorrommet.
I dag kan man ikke akkurat påstå at Saab har tatt hevn på Opel. Fordi Saab eksisterer ikke lenger. Men Opel er – i hvert fall i Danmark – bare en skygge av seg selv.
Med 2050 solgte biler i løpet av første halvår selger merker som Kia, kinesiske Volvo og franske Renault mye bedre. I fjor knuste Tesla Opels 37 år gamle danske rekord fullstendig. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her