Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen.
Misfornøyde aksjonærer krever at den sparkede Stellantis-direktør Carlos Tavares betaler tilbake deler av hans enorme lønn midt i bilkonsernets krise.
Aksjonærene i bilgiganten Stellantis er misfornøyde.
De krever nå handling angående tidligere direktør Carlos Tavares. Han fikk en sluttpakke på 175 millioner kroner, selv om konsernet, som består av 14 bilmerker, er midt oppe i sin hittil største krise.
Det store beløpet betales selv om Carlos Tavares fikk sparken i begynnelsen av desember i fjor. Lønn og bonus på til sammen 175 millioner kroner skal dekke hans arbeid i 2024. Utbetalingen kommer i en tid med store utfordringer for konsernet.
Aksjonærorganisasjoner som Allianz Global Investors og Proxinvest leder protestene. De oppfordrer nå de gjenværende aksjonærene til å stemme mot ledelsens kompensasjon til den tidligere konsernsjefen.
Avstemningen vil finne sted på ordinær generalforsamling i dag, tirsdag 15. april 2025.
Charles Pinel er direktør i Proxinvest. Han uttaler seg kritisk om situasjonen.
"Det er ikke akseptabelt å gi sluttvederlag til en leder som førte selskapet til en situasjon med fiasko," sa han ifølge Bloomberg .
Kritikken mot Carlos Tavares lønn kommer ikke ut av det blå. Det stammer fra Stellantis nåværende vanskelige situasjon. Bilgiganten sliter med betydelige utfordringer på flere fronter. Salget faller kraftig i viktige markeder både i Europa og USA.
Fallende salg og aksjekurs hos Stellantis
Stellantis' billeveranser falt med 17 prosent innenfor EU ved inngangen til året. Dette er et tydelig tegn på problemene gruppen står overfor.
Utviklingen i det amerikanske markedet ser heller ikke positiv ut. Her opplevde Stellantis 12 prosent nedgang i leveransene i årets første kvartal. De fallende salgstallene skaper bekymring.
Mangel på tillit hos investorer kan også sees i aksjemarkedet. Stellantis-aksjene har falt 35 prosent i verdi siden begynnelsen av året. Dette understreker alvoret i situasjonen.
Carlos Tavares forlot stillingen som administrerende direktør i desember 2023. Siden den gang har styreleder John Elkann midlertidig tatt over ledelsen av det store bilkonsernet.
Stellantis står dermed uten fast konsernsjef på et kritisk tidspunkt. En etterfølger til Carlos Tavares er ennå ikke utnevnt.
Bilgigantens usikre fremtid
Mangelen på fast ledelse bidrar til usikkerheten rundt selskapets fremtidige strategi. Det er uklart hvordan Stellantis vil håndtere fallende salg og økt konkurranse. Presset på gruppa er stort fra flere sider.
Mens Stellantis jobber med å finne en vei gjennom utfordringene, kan du lese mye mer om bilverdenen på Boosted.dk.
Vi dekker alt fra de nyeste modellene fra Stellantis-merker som Peugeot, Citroën og Opel til dybdeartikler om teknologi og bildesign.
Akkurat som vi går i dybden om hvordan danske kunder kan ha blitt snytt for en garantiordning som konsernet har valgt å rulle ut under problematiske motorer i andre markeder i Europa. Les mer om det her .