Overgangen til elbiler kan ende opp med å gjøre mer skade enn nytte i Europa. Spesielt fordi dagens kurs gjør EU mer avhengig av Kina, advarer EUs revisjonsrett.
EU vil tvinge transportsektoren til å redusere CO2-utslippene ganske drastisk. Derfor skal forbundets bilister bl.a. har forbud mot å kjøpe annet enn nye elbiler fra 2035.
Men overgangen til elbil kan vise seg å gjøre mer skade enn nytte, advarer EUs egne revisorer – den såkalte Revisjonsretten.
Den europeiske revisjonsretten ECA er imidlertid bekymret for at den sender forbundet enda mer i armene på f.eks. kineserne enn tilfellet er i dag.
Dette opplyses i en pressemelding .
LES OGSÅ: Skoda trosser forbud – skal bygge bensinbiler etter 2035
Blant annet. fordi batteriproduksjonen, i hvert fall når det gjelder de i elbiler, er svært liten i EU. Spesielt sammenlignet med produksjon av batterier i Kina.
Denne ulikheten legger ytterligere press på den europeiske bilindustrien, som i dag sysselsetter opptil 3 millioner mennesker.
Dette skyldes imidlertid ikke at alternativene til elbilen er mye bedre. Snarere tvert imot, viser gjennomgangen fra Den europeiske revisjonsretten.
Produksjonen av biodrivstoff fungerer ikke i stor skala, mener revisorene. Og den syntetiske bensinen – det såkalte e-drivstoffet – er alt for dyrt.
– Siden biodrivstoff ikke er tilgjengelig i store mengder, kan det ikke være et pålitelig og pålitelig alternativ for våre biler, sier medlem av revisjonsretten Nikolaos Milionis.
For øvrig insisterer den europeiske revisjonsretten på at utslippene fra biler knapt har falt. Dette er rett og slett fordi det er flere biler på veiene.
Det er heller ikke fart nok i installasjonen av ladestasjoner til at infrastrukturen holder tritt med antallet elbiler som ruller ut på europeiske veier i disse dager.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!