2. februar, 2025

Paul bruker 3 millioner for å gjenoppbygge en Land Rover

Paul Portraz er ikke som folk flest. Siden 2020 har han bygget om Land Rover Defender-modeller for millioner av kroner. En enkelt bil kan ta 3000 timer.

Paul Portraz har et hjerte som banker for Land Rover Defender. Og gjerne den virkelig dyre delen av salget.

Faktisk tar han gjerne 400 000 dollar eller 3 millioner danske kroner for en enkelt oppussing. På den annen side kan 3000 timer enkelt brukes på én konvertering alene.

Portraz sitt selskap, Helderburg, ligger på en tidligere landbrukseiendom i den amerikanske delstaten New York og har siden etableringen i 2020 eksklusivt konvertert engelskimporterte Defenders.

Og det for noen av de dyreste bilene på markedet. Prisen for én konvertering kan overstige 3 millioner danske kroner. En rask titt på Mobile.de avslører at Defenderen starter på 4000 euro eller i underkant av 30000 kroner. Langt unna prisene i New York.

Så hva skiller Helderburg-bilene fra alle de andre Defenders? Ifølge Paul Portraz selv handler det om detaljnivået.

Det er de små detaljene, sier han. Dørhåndtak i aluminium. Hytta er laget av skotsk skinn, tysk ull og italiensk alcantara. Og spesielt et innovativt bremsesystem designet spesielt for Helderburgs Land Rovers.

Systemet, som kan plasseres i biler, er en annen grunn til at det tar så lang tid – og koster så mye penger – å fullføre en Helderburg.

Portraz selv, mannen bak det hele, har levd og åndet Land Rover nesten hele livet. Lidenskapen for det britiske bilmerket ble allerede grunnlagt i farens verksted, hvor lille Paul skulle gå og se på bilene.

I en like tidlig alder ble Paul forelsket i merket og drømte om en dag å eie en av bilene selv. Etter en karriere innen reklame begynte Paul Portraz å kjøpe Defender-modeller som andre hadde pusset opp.

Men noe må ha stukket ham. For arbeidet var aldri godt nok. Så han begynte på nytt. Likevel var det først da han la ut bilder av de ombygde bilene på sosiale medier at tenoren falt.

Folk, i det minste sa de, ville faktisk kjøpe bilene. I dag er det nesten 200.000 brukere som følger bilprodusentens Instagram-profil.

Helderburg-folket mener at de mange timene og store pengene siden 2020 er brukt på én ting – nemlig den perfekte Land Rover Defender-formelen.

For kunder som har pengene, er det regnskapsført. Alt fra mekanikere til underleverandører, skinnet i kupeen og utformingen av bilene.

Etter utallige modifikasjoner og tusenvis av dollar brukt, har Paul skapt den perfekte formelen av deleleverandører, mekanikk, lær, tekstiler og design for en ekte britisk klassiker. Lagt til litt amerikansk, bevart.

https://www.youtube.com/watch?v=tsbERko6Dzo

Latest

Don't miss

Kinas eksport av elbiler har falt med 10 prosent

Innen 2023 vil Kinas eksport av elbiler øke med...

Politiet sier bilen med den enorme boden ikke er funnet

En Volkswagen-eier lot bilen stå i et helt år....

Tyske bilfabrikker kan selges til Kina, sier VW

Volkswagen bekrefter nå åpent at de ser på om...

73.000 har kjøpt mye dyrere Tesla på 5 dager

Litt over en uke har nå gått siden Tesla...

Ford tilbakekaller 272.000 bensinbiler med batteriproblemer

Det er ikke bare i elbiler at batteriene skaper...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Utrangert ny Fiat levert på stjålne hjul og uten radio

Nye Fiat Grande Panda kan kasseres såpass at den kommer uten radio, på stålhjul og med manuelle sidevinduer. Hvis du ikke vil ha det,...

Elon-effekten? Tesla-prisene stuper nå

Prisene på brukte Tesla-modeller stuper i Europas største bilmarked, Tyskland. Her hjemme har også søkene etter merket falt betydelig. Brukte biler faller i pris....

Ford bekrefter: Tilbake til Le Mans

Mens Ford kaster penger på Red Bull i Formel 1, satser merket nå også på å vinne sammenlagtseieren i 24-timersløpet på Le Mans i...

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd. Elbiler...

Audi klarte ved et uhell ikke å skrote verdens raskeste bil

Det burde egentlig vært skrotet. Men Audi 5000 CS eksisterer fortsatt. I 1986 var den verdens raskeste firehjulsdrevne bil. Det var først et mediestunt,...

Formel 1-fører uten førerkort: «Slik gikk førerprøven»

18 år gamle Kimi Antonelli erstatter den syv ganger verdensmesteren Lewis Hamilton på Mercedes denne sesongen. Noen uker før sesongstart fikk han ikke kjøre...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må montere 7,3-liters V8 selv. Og skal du kjøre på gaten, må du nøye deg med...

Gode nyheter: Oljeprisen fortsetter å falle

Den siste måneden har bare gått én vei for europeisk Brent-olje. Nemlig nedover. Og det er gode nyheter for europeiske sjåfører. Europeisk Brent-olje har...

Fløy over bilkollisjon – bøtelagt 21.000 kroner

For første gang noen sinne har en svenske blitt bøtelagt for å ha flydd en drone i full. Det skjedde over en bilulykke med...

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at det er plass til hydrogenbiler i Europa. Derfor ruller japanerne nå ut hydrogenstasjoner. Toyota planlegger...

Toyota er verdens største bilmerke for 5. år på rad

Til tross for nedgang i salget, er det ingen som kan håndtere Toyota-konsernet når det gjelder salg av personbiler. Dette resulterte i over 10...

Hykler? Ville protestere-selge Teslaen sin – har ikke skjedd ennå

I november i fjor sa HKs forbundsformann Anja C. Jensen at hun ville selge sin Tesla Model S i protest. Det har bare ikke...