Peugeot sier at den nye e-3008 'bare' må lades to ganger for å dekke 1000 kilometer. Det tilsvarer bensin- og dieselbiler, sier de.
Peugeot e-3008 har nylig gjennomført en biltur på 1000 kilometer mellom Paris og Nice.
Merket forteller at bilen 'bare' måtte lades to ganger underveis. Og at de dermed har satt en ny standard for rekkevidden av elbiler.
Peugeot presenterte den nye e-3008 i september. Den er utstyrt med et 96,9 kWh batteri som gir en WLTP rekkevidde på 700 kilometer.
Dette skriver Peugeot i en pressemelding .
Men et Google Maps-søk viser at avstanden mellom Paris og Nice, avhengig av ruten, er mellom 938 og 1019 kilometer.
LES OGSÅ: Trer i kraft 1. januar – her er de nye korkortreglene
Stellantis-gruppen, som eier Peugeot, ønsker ikke å gi detaljer om den konkrete ruten. Men det opplyses at turen var cirka 1000 kilometer lang.
Stellantis legger til at «turen var kort med en hastighet opp til motorveihastighet på 130 km/t i 20 graders varme».
Peugeot har ikke opplyst om gjennomsnittshastigheten på turen eller hvor lang tid e-3008 brukte på å lade underveis.
Stellantis hevder at biler bygget på STLA Medium-plattformen, som e-3008 er, har ytelse som er «sammenlignbar med biler med forbrenningsmotor». Altså når sjåføren både tar en pause for å strekke på beina og fylle bensin.
Det er imidlertid mange biler med forbrenningsmotorer som kan dekke hele turen fra Paris til Nice uten å måtte fylle bensin underveis. For eksempel klarer den nyeste Mercedes-Benz E 220 d enkelt 1000 kilometer på full tank med diesel.
Mens rekkevidden til e-3008 er på nivå med andre elbiler, spesielt hvis du tar de kinesiske rekkeviddeanslagene til pålydende, er det verdt å merke seg at turen mellom Paris og Nice krevde to ladestopp.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!