9. mai, 2025

Pinlig: Elektrisk Jaguar måtte lades med en bensingenerator

Det neste tilbudet på en elbil fra Jaguar – kalt Type 00 – dukket uventet opp på Paris Fashion Week. Her ble det nødvendig å fylle bilen med bensin.

Jaguar forbereder seg på å miste 85 prosent av kundene sine når de planlegger å kun bygge elbiler i 2026. Paris Fashion Week ble imidlertid avsluttet med en bensingenerator.

Nærmere bestemt gikk Jaguars prototype, som veldig uventet dukket opp under moteuken som et PR-stunt, tom.

Og derfor måtte bilmerkets teknikere komme med alternative løsninger siden det ikke var noen ladestasjon i nærheten.

Løsningen ble en Defitec 2000i. Kort sagt en generator som lager strøm ved hjelp av bensin. Det vakte selvfølgelig mange nysgjerrige blikk da Jaguar-folket gikk tørt.

Tidligere har Jaguar Type 00 kun vært vist på bilder. Men under Paris Fashion Week dukket det uventet opp en veldig blå prototype av bilen. Tidligere har bilen blitt vist i en veldig knallrød og en lysere babyblå farge.

Jaguar skal ikke selge elbiler for under 1 million kroner

Moteukens besøkende kunne da se Jaguars nye konsept for første gang noensinne i "live". De fleste ble nok mest sjokkert over at det tidligere britiske bilmerket holder seg til det svært kantete designet.

En ting som bilder fra moteuken ikke gir svar på, er hvordan innsiden av Type 00 faktisk ser ut. Faktisk er det ingen bilder av interiøret i det hele tatt. Altså andre enn de Jaguar selv har vist.

Elbilen er bygget på Jaguars egen elbilplattform kalt JEA. Det er tidligere meldt at elbilen skal ha en rekkevidde på 770 kilometer. Og den ladingen er fullført på femten minutter. Hvis du kan være fornøyd med en rekkevidde på 320 kilometer.

Det er mye som tyder på at Jaguar er godt klar over at ved å kun bygge elbiler, kaster den mesteparten av sin nåværende kundebase.

Faktisk forventer deledirektør, hele Rawdon Glover, at så mange som 85 prosent av kundene vil forsvinne innen 2026. Og kanskje er det fordi de egentlig ikke har råd til en ny bil fra merket på det tidspunktet.

Jaguar vil ikke selge biler som koster under én million kroner fra fabrikken. I stedet er den nye strategien at merket skal være et alternativ til Bentley og Rolls-Royce. Og ikke som for Mercedes, BMW og Audi.

Imidlertid er Rawdon Glover opptatt med å fortelle media at Jaguar ikke bryr seg med sine "gamle kunder" i det hele tatt. Tvert imot tar han en skarp graving mot kritikere av merkevarens nye merkevarebygging, logo og design, som han kaller intolerante.

Omvendt har ikke merket hatt flaks med elbilene det allerede har bygget. Den amerikanske importøren har kjøpt tilbake flere tusen biler på grunn av brannfare. Noe den danske importøren nekter å gjøre.

https://www.instagram.com/reel/DHBCjaCMgbV/?igsh=bjU3OTMyZ2Y3bjZh

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Audi tjener milliarder – men salget faller

Audi rapporterer en økning i omsetningen på 12 prosent...

Kinesisk merke lover superbil som er «bedre enn Ferrari SF90»

Kineserne har en tendens til å kopiere. Nå har...

Prissjokk – en liter bensin koster 2100 kroner

Formel 1 står overfor en enorm prisøkning for det...

SUV-er øker risikoen for død med 130 prosent

En ny studie fra Imperial College London viser at...

Elbil eller bensin: Hva er best for klimaet akkurat nå?

En leser er i tvil: Bør han bytte ut...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en svært kontroversiell programvare som fjernet 648 hestekrefter. En ny programvareoppdatering for elbilen Xiaomi SU7 Ultra...

EU utsetter store boder for bilindustrien

Bilbransjen kan puste lettet ut. I hvert fall slipper de nå å betale store bøter for å overskride en ny CO2-grense. Bilmerker i EU...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler som Ford Mustang Mach-E og Chevrolet Blazer EV. Støtten er på opptil 52 000 kroner...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk er det så ille at japanerne taper 125 millioner kroner hver dag. Toyota forventer nå...

Nå kollapser også Tesla i Kina – 25 prosent er borte

I verdens største bilmarked har sjåfører begynt å vende seg til Tesla. Faktisk kan det allerede sees direkte i salgstallene. Tesla og Elon Musk...

Bilmerket Yugo gjenopplives – første bil klar i 2027

I disse dager viser det gjenfødte Yugo-merket frem en konseptbil i München i Tyskland. Bilen skal etter planen lanseres på markedet i 2027. Det...

Volvo gjenoppliver navnet XC70 – men alt er annerledes

Den nye Volvo XC70 er ikke lenger en stasjonsvogn, men en høy SUV med hybridteknologi – og den kommer kanskje aldri til Danmark. Volvo...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil rekkevidde i Kina, men den ikoniske stasjonsvognen er nå blitt en SUV – og lanseres...

Bilmerke lagt ut for salg for 39 milliarder

Volvos søstermerke Zeekr er til salgs for 39 milliarder kroner. Kjøperen er allerede funnet. Bilprodusenten Geely Holding har lagt inn et offisielt bud på...

Prischok hos Volvo – nyt batteri koster 374.000 kroner

Når batteriet dør i en Volvo EX90, kan det koste opptil 374 000 danske kroner. i Finland. Finnene kan ikke få tak i de...