Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye datamaskiner på merkets regning.
Polestar skal nå betale for merkets egne feil. Bilmerket må betale for å erstatte gamle datamaskiner med nye fra Nvidia.
Det kinesiske bilmerket har tatt så lang tid å utvikle bilene – inkludert Polestar 3 – at datamaskinene i bilene er blitt for gamle.
Hele nye Polestar får nå en mer moderne og raskere Nvidia-prosessor. Gamle biler som merket allerede har solgt vil bli oppdatert med nye prosessorer.
– Polestar 3 årsmodell 2026 vil bli oppgradert med NVIDIA Drive AGX Orin-prosessoren, som også vil bli tilbudt som en gratis maskinvareoppgradering til eksisterende kunder, sa merket i en pressemelding .
Boosted har tidligere beskrevet feilene som Polestars biler er berørt av. Og det er absolutt ikke en liten ting. Merket har tidligere måttet bytte ut fysiske knapper på rattet fordi disse heller ikke fungerte.
Boosted har også hørt fra flere Polestar-eiere som har rapportert feil i selv helt nye biler. Flere sier til og med at de har hatt tidligere modeller fra merket, men at feilene bare har økt.
Søstermerket Volvo har samme problem med datamaskinene. Fordi utviklingen av toppmodellen EX90 har tatt så lang tid, kan det å bytte ut datamaskinene koste merket milliarder av kroner. Volvo har imidlertid ennå ikke sagt hvordan de skal fikse feilene.
De første versjonene av Polestar 3 har vært plaget av en rekke merkelige feil. Skjermene ble svarte , og noen biler gikk til og med ut mens de kjørte. Flere eiere har fra tid til annen måttet starte datamaskinene i bilene sine på nytt.
Polestar har siden forsøkt å komme seg ut av problemene med flere programvareoppdateringer. Men det har ikke vært vellykket. Så nå trengs ny maskinvare.
– Med OTA-oppdateringene våre kan vi fortsette å forbedre bilene våre over tid, og med de siste oppdateringene til Polestar 3 og Polestar 4 har vi gjort nettopp det. Kundene våre ba om den digitale nøkkelfunksjonen, så vi leverte.
– Og vi vil fortsette å skape merverdi for kundene våre gjennom hele bilenes levetid, sier Polestar-direktør Michael Lohscheller.