Denne helgen kan du oppleve de splitter nye Polestar 3 og 4-modellene på Auto Show i Odense Congress Center. Men noe enda villere er på vei – Polestar 5.
For Polestar 5, som først ble sett på Goodwood Festival of Speed for noen år siden, er nå nærmere faktisk serieproduksjon enn noen gang før.
Ikke nok med det, Polestar 5 kan angivelig lade batteriet fra 10 til 80 prosent på 10 minutter, noe som er blant selv de raskeste på markedet. Bilen vil også få nesten 900 hestekrefter.
Det skriver Auto Bild .
Konkret er det ventet at det kinesiske merket, som Volvo solgte til moderkonsernet Geely tidligere i år, skal levere en bil med 884 hestekrefter og hele 900 Nm.
LES OGSÅ: EU vil forby bensinbilen med e-fuel, advarer BMW
Dette gjøres for å konkurrere direkte med Porsche Taycan og Mercedes EQS. Det er i hvert fall det merket hevder på nettsiden sin.
I likhet med Porsche Panamera får den nye Polestar en 800-volts arkitektur. Oversatt til dansk betyr det at firedørs GT-modellen vil kunne lade… raskt. Mercedes EQS er ikke basert på samme teknologi, men det ryktes allerede at den skal gjennom en ansiktsløftning.
Merket har imidlertid ennå ikke sagt noe om hvor stor rekkevidde fremtidige Polestar 4-eiere kan stole på. Men hvis målet er å fange Porsche-kunder, må den offisielle WLTP-rekkevidden være minst 503 kilometer.
Så langt kan grunnmodellen til Taycan, som ganske enkelt kalles Taycan, komme på en kostnad. Det ryktes at den nye 5-eren vil ha en rekkevidde på 598 kilometer. Eller at det i hvert fall er målet til ingeniørene med utviklingsarbeidet.
Polestar får da håpe at de ikke leverer biler som taper verdi i samme uhyggelige tempo som Porschen.
Boosted meldte tidligere at den nye toppmodellen, Turbo GT, hadde tapt nesten en kvart million kroner i verdi bare 28 dager etter verdenspremieren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!