Det har alltid vært slik at noen sitter til venstre og må snus for å fyre opp motoren på en Porsche 911. Men ikke lenger.
Ingenting varer evig. Ikke engang i bilbransjen. Og nå har Porsche skrotet en av 911-erens mest ikoniske funksjoner.
Det venstre spikerhullet, der spikeren skal roteres, hører fortiden til. I lang tid har Porsche raskt en historisk rest av racing lob inn i gatebilen ved å plassere noe slikt.
Tanken er – eller rettere sagt var – at plasseringen til noen ville gjøre det både enklere og raskere å starte bilen når man hoppet inn i den som racerfører.
Men sånn er det ikke i nye 992.2, slik 911 var og med årsmodell 2025 kalles av Porsche og merkeentusiaster.
LES OGSÅ: 20-åring pågrepet – gjemte 22 kamerafeller under sengen sin
I et intervju med Carscoops forklarer talsmannen for Porsche i USA Frank Wiesmann årsaken til at merket nå har droppet det ikoniske noen.
Alt handler om effektivisering. Modeller som Taycan og Cayenne har lenge vært utstyrt med start-stopp-knapp. Og nå er det 911'eren sin tur.
– For mange av våre kunder som eier flere av bilene våre, er kjennskap viktig. Og det er derfor oppsettet nå er gjort det samme, sier Frank Wiesmann.
At noen nå mangler i Porsche 911 betyr imidlertid ikke at Porsche har laget en elbil. For selv om bilen er elektrifisert for første gang noensinne, holder tyskerne fra Zuffenhausen seg til forbrenningsmotoren.
Faktisk har bensinmotoren bare vokst i den siste 911-utgaven. Det samme er antall hestekrefter. Og hybridpakken er så liten at den får plass i én turbo.
Hele hybridkonstruksjonen er utviklet i samarbeid med Rimac. Slik går den første versjonen av nye 911, Carrera GTS, bare opp 50 kilo sammenlignet med forgjengeren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!