25. desember, 2024

Porsche forsinker elbil som ikke er like god som bensinbil

Porsche tråkker nå på bremsen når det gjelder utvikling av elbiler med sentralmotor, fordi disse ikke kan måle seg med bensinbilene.

Porsche har valgt å utsette lanseringen av ny elbil. Bilen lever rett og slett opp til standarden tyskerne forventer av for eksempel bensinmodeller.

Porsche er blant dem som har fått problemer med batterileverandøren Valmet Automotive, som bilmerket gjentatte ganger har bedt om å endre batterikonstruksjonen. Porsche vil bare ikke betale for det.

Dette er skrevet av Automobilwoche .

Utfordringer kan føre til ytterligere forsinkelser for de kommende elektriske Boxster- og Cayman-modellene.

Det er imidlertid ikke bare Boxster og Cayman som skaper problemer i Zuffenhausen. Porsche hadde planlagt å lansere en helelektrisk Cayenne i 2026, men dette prosjektet er også plaget av en tidsplan som ikke kan overholdes.

Porsche har også brukt flere år på å utvikle en ny syvseters SUV, internt kjent som K1, som skal plasseres ett trinn over Cayenne i modellutvalget. Men også her glipper timeplanen for tyskerne.

Automobilwoche indikerer at Porsche nå vil bruke ekstra tid på å undersøke om K1, opprinnelig ment kun som en elbil, også kan romme en forbrenningsmotor .

Dette vil imidlertid kreve flere endringer i VW Groups Scalable Systems Platform (SSP). Men det kan bli nødvendig. For i avgjørende markeder stuper Porsches salg.

Europeisk salg av Taycan er ned 52 prosent i år til 7.548 enheter, og den helelektriske Macan har heller ikke klart å selge i forventede volum med kun 6.377 biler i år. Den lave etterspørselen kan tvinge Porsche til å flytte Taycan-produksjonen fra Zuffenhausen til en fabrikk i Leipzig.

Porsches salg i Kina er også ned 29 %, og selskapet taper terreng til lokale konkurrenter som tilbyr et "lignende produkt" til en lavere pris.

– Fordi Porsches merke var urolig. Men nå ser kinesiske forbrukere rundt og finner andre alternativer.

– Den uunngåelige realiteten er at det er mye mer kostnadseffektivt å få hestekrefter ut av en elbil. Å gå bort fra elbiler betyr å flytte fra Kina.»

– Kina setter tempoet for fremtidige premiumbiler. Bilmerker som ikke klarer å utmerke seg innen programvare og elbiler vil ikke bare tape markedsandeler i Kina.

– De vil også møte lignende problemer i Europa og USA over tid, sier Gartner-analytiker Pedro Pacheco til Auto News.

Latest

Don't miss

Har du husket å endre bilforsikringen hvis du jobber mer hjemmefra?

Mange glemmer å justere kjørelengden på bilforsikringen når de...

Dansker har kjøpt dekkgiganten for milliarder

Det danske kapitalfondet Axcel har kastet et enormt milliardbeløp...

Krisen er total – Volkswagen sparker 35.000 ansatte

Det skjer ikke akkurat nå. Men innen 2035 vil...

Bilistene gjør langt flere bulker i førjulstiden

Bilistene er ikke nødvendigvis dårligere i desember. Likevel gjør...

Billig elbil er like dyr som store bensin-Mercedes

Når man legger sammen eierskap i kroner og øre,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens første plantebaserte motorolje øker ytelsen med 194 %

Plantebasert motorolje? Det høres rart ut. Likevel sier japanerne bak produktet at teknologien hever ytelsen med 194 prosent. Et japansk selskap hevder å ha...

Bil uten navn kan bli Danmarks billigste elbil

Akkurat nå heter den bare Firefly. Og ingenting annet enn det. Likevel er den kinesiske bilen på vei mot Europa, hvor den kan bli...

Det er laget nye fartskontroller for å fange berusede sjåfører

I England har politiet tatt en rekke nye fartskontroller i bruk. Ved hjelp av kunstig intelligens kan kameraene oppdage berusede sjåfører. England har introdusert...

Avskjediget bildirektør: "Kina er veldig langt fremme"

I desember fikk han sparken fra jobben som direktør i Stellantis. Nå strekker Carlos Tavares hånden etter sin tidligere arbeidsgiver, som han mener henger...

Familie tvunget til å flykte fra brennende elbil

En familie ble tvunget til å flykte da deres elektriske Audi e-tron plutselig brant i flammer midt på gaten. Modellen har flere problemer. En...

Michael Schumacher nektes hederstittelen: Nei takk!

Mens Lewis Hamilton lett kan slås til ridder i England, nekter Kempen, der Michael Schumacher vokste opp, å gjøre verdensmesteren til æresborger. Det blir...

Den elektriske Dodge Charger kan ikke lage en "brenner"

Mens den store V8-motoren i Dodge Charger er en saga blott, kan ikke det elektriske alternativet kalt Charger Daytona trekke hjulene rundt i en...

90 prosent av sjåførene stoler ikke på selvkjørende biler

Kun 10 prosent av sjåførene vil tørre å sette seg bak rattet i en selvkjørende bil. De andre 90 prosentene vil helst ikke, viser...

BMW betaler millionbøter for å lyve om elbiler i Danmark

BMW i Danmark må betale en bot på 3 millioner danske kroner, fordi importøren i 11 tilfeller har sagt noe om merkets biler som...

Bekreftet – Honda Nissan blir verdens 3. største bilselskap

Honda og Nissan bekrefter i en felles pressemelding med Mitsubishi at de tre bilmerkene går sammen om å bli verdens 3. største bilkonsern. Nissan...

Ny svindel med brukte elbiler er oppfunnet i Russland

I Russland har noen lyssky karer funnet ut hvordan de kan manipulere informasjonen fra batteripakken slik at en slitt batteripakke kan se helt ny...

Toyota skifter dumt navn på skandaleplaget elbil

Navnet gir ingen mening hvis du ikke kan forkortelsen. Og nå må også Toyota Bz4x ha nytt navn, sier merkets direktør i Canada. Toyota...