Porsche tråkker nå på bremsen når det gjelder utvikling av elbiler med sentralmotor, fordi disse ikke kan måle seg med bensinbilene.
Porsche har valgt å utsette lanseringen av ny elbil. Bilen lever rett og slett opp til standarden tyskerne forventer av for eksempel bensinmodeller.
Porsche er blant dem som har fått problemer med batterileverandøren Valmet Automotive, som bilmerket gjentatte ganger har bedt om å endre batterikonstruksjonen. Porsche vil bare ikke betale for det.
Dette er skrevet av Automobilwoche .
Utfordringer kan føre til ytterligere forsinkelser for de kommende elektriske Boxster- og Cayman-modellene.
Det er imidlertid ikke bare Boxster og Cayman som skaper problemer i Zuffenhausen. Porsche hadde planlagt å lansere en helelektrisk Cayenne i 2026, men dette prosjektet er også plaget av en tidsplan som ikke kan overholdes.
Porsche har også brukt flere år på å utvikle en ny syvseters SUV, internt kjent som K1, som skal plasseres ett trinn over Cayenne i modellutvalget. Men også her glipper timeplanen for tyskerne.
Automobilwoche indikerer at Porsche nå vil bruke ekstra tid på å undersøke om K1, opprinnelig ment kun som en elbil, også kan romme en forbrenningsmotor .
Dette vil imidlertid kreve flere endringer i VW Groups Scalable Systems Platform (SSP). Men det kan bli nødvendig. For i avgjørende markeder stuper Porsches salg.
Europeisk salg av Taycan er ned 52 prosent i år til 7.548 enheter, og den helelektriske Macan har heller ikke klart å selge i forventede volum med kun 6.377 biler i år. Den lave etterspørselen kan tvinge Porsche til å flytte Taycan-produksjonen fra Zuffenhausen til en fabrikk i Leipzig.
Porsches salg i Kina er også ned 29 %, og selskapet taper terreng til lokale konkurrenter som tilbyr et "lignende produkt" til en lavere pris.
– Fordi Porsches merke var urolig. Men nå ser kinesiske forbrukere rundt og finner andre alternativer.
– Den uunngåelige realiteten er at det er mye mer kostnadseffektivt å få hestekrefter ut av en elbil. Å gå bort fra elbiler betyr å flytte fra Kina.»
– Kina setter tempoet for fremtidige premiumbiler. Bilmerker som ikke klarer å utmerke seg innen programvare og elbiler vil ikke bare tape markedsandeler i Kina.
– De vil også møte lignende problemer i Europa og USA over tid, sier Gartner-analytiker Pedro Pacheco til Auto News.