Volkswagen-konsernets krise har nådd Porsche, der det nye merket varsler at det kan bli tvunget til å si opp 8.000 ansatte.
Hos Porsche frykter ledelsen at de må si opp 8000 ansatte på grunn av krisen som nå rammer Volkswagen-konsernet.
Selv om Porsche generelt har opplevd tilfredsstillende salgstall i 2024, er situasjonen i det kinesiske markedet, verdens største bilmarked, bekymringsfullt.
I løpet av de siste to årene har Porsches salg i Kina falt drastisk. I de første ni månedene av 2024 solgte Porsche kun 43.000 biler, som er en nedgang på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Nedgangen skyldes først og fremst hard konkurranse fra billigere kinesiske bilmerker. Prisen på en Porsche er ofte mer enn dobbelt så høy som prisen på konkurrentenes modeller.
De fallende salgstallene i Kina har skapt usikkerhet blant Porsches ledelse. Ifølge tyske medier holdes det nå hyppige møter hvor fokus er på å tilpasse selskapets strategi og redusere kostnader.
Porsches finansdirektør, Lutz Meschke, har uttalt at selskapets kostnadsstruktur må justeres for å matche fremtidig årlig salg på rundt 250.000 biler.
Som en del av denne kostnadsreduksjonen har Porsche allerede stengt 38 forhandlere i Kina. I Tyskland forventes kostnadene å reduseres med 20 prosent. Ifølge Automobilwoche kan dette bety at over 8.000 av de 42.000 ansatte risikerer å miste jobben.
Tidligere hadde Porsche et mål om at 80 prosent av salget i 2030 skulle komme fra elbiler. Men siden salget av elbiler ikke har levd opp til forventningene, har Porsche endret strategi.
– Vi er for tiden midt i å ta konseptuelle beslutninger. Det som er klart er at vi kommer til å beholde forbrenningsmotorer mye lenger, sier Lutz Meschke til Automotive News .