Elbiler uten statlig støtte er ofte en dyr fornøyelse å kjøpe. Men nå skriver Bloomberg at prisen på batterier har nådd en magisk grense.
Prisen på batterier til elbiler har falt til et nivå under en avgjørende grense. Bloomberg rapporterer at et kilowatt-time (kWh) batteri nå koster mindre enn 100 dollar. En utvikling som analysefirmaet forventer vil ha stor betydning for prisen på elbiler som nye.
I 2010 kostet et kWh-batteri 1000 dollar. Siden den gang har prisen falt kraftig, og for to år siden var den nede i 140 dollar. En midlertidig økning ble fulgt av ytterligere prisfall, og nå er en ny milepæl nådd.
Prisen på 100 dollar per kWh har lenge vært ansett som et vippepunkt der elbiler ville kunne konkurrere med bensin- og dieselbiler på pris.
Ifølge Bloombergs analytikere er denne grensen nå brutt på det globale markedet. Gjennomsnittsprisen for batteripakker har falt til 97 dollar, tilsvarende cirka 700 kroner.
– Vurdering har lenge vært at prisen på 100 dollar per kWh bør markere punktet hvor elbiler prismessig kunne konkurrere med forbrenningsmotoren, skriver Bloomberg.
Årsakene til prisfallet er lavere råvarepriser og høy produksjonskapasitet i Kina. Bloomberg spår batteriprisene vil fortsette å falle i 2025 og utover.
Størrelsen på batteriene varierer avhengig av bilmodell. Små elbiler har typisk batterier på mellom 30 og 80 kWh. Mens de største modellene kan ha batterier på opptil 100 kWh.
Ettersom batteriet utgjør en betydelig del av kostnadene til en elbil, forventes de fallende batteriprisene å føre til billigere elbiler.
Det er imidlertid verdt å merke seg at prisen på 100 dollar er et globalt gjennomsnitt. I Europa er prisen på batterier nesten 50 prosent høyere enn i Kina, ifølge Handelsblatt .
Dette kan forklare hvorfor mange elbiler på det kinesiske markedet nå er billigere enn tilsvarende bensin- og dieselbiler. Samtidig har en tysk etterforskning gjort det klart at de kinesiske bilmerkene mottar milliarder av kroner i ulovlig statstilskudd. Les mer om det her .