Det kanadisk-libanesiske selskapet, som kjøpte siste rest av Saab Automobile/NEVS i 2023, starter produksjonen av Emily GT allerede i august.
Saab Automobile eksisterer ikke lenger.
Etter konkursen i 2011 forsøkte både nederlandske Spyker og en kinesisk eiendomsgigant å holde merkevarens arv i live. Men nå kan det kanskje lykkes likevel.
Det kanadisk-libanesiske selskapet, som kjøpte rettighetene til bilen Emily GT i fjor, starter produksjonen allerede i år.
Nærmere bestemt sier EV Electra-grunnlegger Jihad Mohammad at produksjonen av bilen, som ble utviklet på bare 9 måneder for Kinas konkursrammede NEVS, vil begynne i liten skala i august. Alt på en fabrikk i Italia.
LES OGSÅ: Direktør vil forby elbileiere å bruke disse pluggene
– Vi leverer biler i august til noen få personer. Og når jeg sier få, kan det være hundrevis og ikke tusenvis, sa han på en pressekonferanse onsdag ifølge ViBilagare .
Jihad Mohammad legger til at Emily GT vil se stort sett likt ut som da den ble presentert i fjor, men at den vil ha et mer 'futuristisk interiør'.
Prisen? Man håper å kunne legge EV Electra et sted mellom 50.000 og 60.000 dollar, tilsvarende mellom 340.000 og 410.000 danske kroner.
Når det gjelder selve Saab-navnet, har ikke EV Electra gitt opp ideen om å gjenopplive det også. Det må uansett gis et bud på det, sier Jihad Mohammad.
Emily GT er den eneste virkelig egenutviklede bilen som noen gang kom ut av kinesernes forsøk på å leve opp til Saab-arven.
I fjor måtte NEVS – eller National Electric Vehicle Sweden – si opp 320 av 340 gjenværende ansatte. En av direktør Nina Selanders siste oppgaver var å finne en kjøper til prosjektet.
Det lyktes i desember 2023. Likevel skal ikke nye Emily GT bygges ved den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!