Red Bull RB17 er ikke en Formel 1-bil. Men folkene bak sier at V10-motoren i den er minst like rask.
Red Bull RB17 er på mange måter den legendariske Formel 1-designeren Adrian Neweys farvel til teamet han har jobbet for siden 2006.
Newey sa tidligere i år at han vil forlate Red Bull etter denne sesongen. Men han får se hyperbilen sin bli en realitet.
RB17 bruker en V10-motor utviklet av Cosworth. Med den veier hele herligheten bare 900 kilo. Blant annet fordi nesten alt bortsett fra motoren er bygget i karbonfiber.
Red Bull vil foreløpig ikke si noe om hvor mye dreiemoment det er i hyperbilen. Men de vil gjerne si at motoren yter 1.200 hestekrefter og tar svimlende 15.000 omdreininger i minuttet.
Ifølge Newey er RB17 minst like rask rundt Formel 1-baner som selve racerbilene.
LES OGSÅ: Henrik Fisker går konkurs – får nå under 7 kroner
Toppfarten må ellers finnes et sted over 350 km/t. Den dårlige nyheten er at det dessverre kun skal bygges 50 eksemplarer av bilen.
RB17 legemliggjør alt vi står for: ubestridelig motorkraft, hastighet og eleganse. Den er veldig allsidig i sine applikasjoner.
Og vi passet på å designe den med to seter slik at spenningen ved å cruise i F1-hastigheter kan nytes sammen med en venn eller partner, sa Adrian Newey under avdukingen av bilen på Goodwood Festival of Speed.
Hva RB17 koster er foreløpig ikke kjent. Men det blir neppe noen billig underholdning når produksjonen starter i 2025. Noen spordager er derimot automatisk inkludert på kjøpet, slik at kundene får mulighet til å teste sin enorme investering.
Det er ikke første gang at verken Red Bull eller Adrian Newey har utviklet en bil utenfor Formel 1. Ingeniøren synes likevel ikke at RB17 skal sammenlignes med for eksempel Aston Martin Valkyrie, som ble utviklet i 2016 .
– Det er mange ting i denne bilen som Valkyrien ikke har. Den har innvendig oppbevaringsplass, den har bagasjeplass til to hjelmer og to bagger, forteller Adrian Newey til Autocar .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her