Regjeringen hever igjen avgiften på diesel og bensin

1. januar 2025 vil regjeringen igjen heve avgiftene på bensin og diesel. Beregninger fra FDM viser ikke overraskende at det blir dyrere å eie bil.

    Fra 1. januar 2025 øker avgiftene på både bensin og diesel. Regjeringen har besluttet å heve energiavgiftene, noe som vil ramme mange bilister rundt om i landet. Samtidig faller elavgiften litt, noe som gjør at elbileiere kan beholde litt mer av egne penger.

    Økningen i avgiftene varierer avhengig av om bilen går på bensin eller diesel og hvor mye du kjører.

    For bensinbiler innebærer avgiftsendringen en økning på 23 øre pr liter, som tilsvarer en merkostnad på 288 DKK i året for en sjåfør som kjører 20 000 kilometer i en gjennomsnittsbil med et drivstofforbruk på 16 km/l.

    Det skriver interesseorganisasjonen FDM i en pressemelding .

    Dieselførere påvirkes av flere endringer. I tillegg til en generell økning av energiavgiften på 15 øre pr liter som følge av indeksregulering kommer ytterligere 65 timers avgift i tillegg for å finansiere det såkalte 'grønne spillerom'.

    LES OGSÅ: Skatteministeren vil tvinge loven om elbiler gjennom

    Samtidig innføres strengere krav for å redusere CO2-innholdet i diesel. Noe som ifølge FDM kan føre til en merkostnad på inntil 25 malm pr liter. Det samlede resultatet er at diesel i snitt blir 1,05 kroner dyrere pr liter.

    For dieselførere som kjører mindre enn 10.000 kilometer årlig, vil imidlertid fjerning av utjevningsavgiften veie opp for deler av økningene.

    På den annen side må de som kjører 30.000 kilometer i året finne rundt 2.000 kroner ekstra på budsjettet. – De kommende avgiftsøkningene vil ramme dieselbilister hardest, sier FDMs forbrukerøkonom Ilyas Dogru.

    Elbilistene slipper billigere på en annen måte enn nyttår. Fra 2025 faller elavgiften med 4 øre pr kWh. Dette gir en mindre besparelse for de som ikke får skatterefusjon på ladeboksen.

    For sjåfører med ladeboks og avgiftsrefusjon vil det ikke være noen merkbar forskjell, da ladeoperatørene typisk tar seg av refusjonen. FDM anbefaler likevel ladeutslipp for de som kjører mer enn 5000 kilometer årlig.

    Ifølge FDM vil ikke de endrede avgiftene i 2025 velte budsjettet for de fleste bilister totalt sett, men de understreker at det fortsatt er billigere å kjøre elbil, spesielt for de med mulighet til å lade hjemme.



    Dagens bilnyheter

    Gratis bilnyheter

    80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

    Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

    USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

    Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

    Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

    Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

    Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

    Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

    Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

    Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

    Aktuelt om bil – for deg

    Boosted Magazine
    Boosted Magazine
    Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

    Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

    Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

    Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

    Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

    Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

    Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

    80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

    Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

    Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

    Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

    Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

    Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

    Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

    Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

    Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

    Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

    Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

    Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

    Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

    Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

    Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

    Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

    Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

    Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...