Folk i elbiler må ha mer støtte. Det er i hvert fall noe som tyder på det med skatteminister Jeppe Bruus (S) siste kunngjøring.
Det har aldri vært flere elbiler på danske veier enn det er akkurat nå.
Samtidig viser salgstallene for mai måned at annenhver nye personbil i Danmark går på en eller annen form for strøm. Når det er sagt, er det ikke nok.
I hvert fall ikke hvis budskapet som skatteminister Jeppe Bruus (S) har kommet med i en epost til Finans skal tas på alvor.
Regjeringen mener det er for få elbiler i Danmark. Og det er ting som tyder på at skattebetalerne igjen må bekymre seg for å få flere av dem på veiene.
LES OGSÅ: Elbiler kan mer enn søppel, sier Cadillac
Dermed erklærer skatteministeren seg «klar til» å se på om refusjonsordningen for elbiler er den mest hensiktsmessige. Her hentyder Jeppe Bruus til pengene elbileiere kan få igjen for å helle strøm inn i bilene sine fra en hjemmelader.
SVM-regjeringen vil nå, sier statsråden, også se på om dette bør gjelde for de 84.000 danske boligeierne som har investert i et solcelleanlegg.
Akkurat nå kan solcelleeiere bruke strømmen i huset som deres egne solceller har produsert, uten å betale elavgift på 0,95 øre pr. kilowattimer til staten.
Elbileiere slipper allerede billig unna. En avtale fra desember i fjor gjør at et flertall på Christiansborg fritar de aller fleste elbiler for registreringsavgift.
Først når elbilene koster over 430.000 kroner får staten sin del av kaken. Selv med dagens avtale ser imidlertid prisene på elbiler ut til å ta et skikkelig hopp allerede i 2026, fordi avgiftsrabatten på elbiler må opphøre senest i 2035.
Og det er faktisk ekstra kostnader på vei. For allerede fra 1. januar 2025 skal alle lastebiler på danske veier betale en såkalt kilometeravgift. Noe Jeppe Bruus er stolt over å ha fått til. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!