En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli med i kulda.
Renault har valgt å ikke delta i den kommende vinterutgaven av Motors rekkeviddetest, til tross for seier i sommertesten.
Den norske biltesten, som er verdenskjent for en omfattende evaluering av elbiler under ulike værforhold, har skapt irritasjon blant arrangørene etter Renaults kansellering.
Renault Scenic, som vant sommertesten med en imponerende rekkevidde på 560 kilometer, skulle etter planen forsvare tittelen i den kommende vintertesten.
Men den franske bilprodusentens importør har varslet at de ikke kan stille med bil da selskapet i Norge er under restrukturering.
Denne forklaringen blir møtt med skepsis av Motor. De spekulerer i om Renault frykter at Scenics ytelse i sommertesten ikke kan gjentas under vinterens kalde forhold, som stiller høyere krav til energieffektivitet og ladekapasitet.
– Vi ser bare én grunn til at Renault ikke er med i vintertesten: At de ikke synes Scenic er konkurransedyktig når temperaturene synker og kravene til energieffektivitet og ladekapasitet øker, skriver journalist i Motor Öyvind A Monn-Iversen.
RN Nordic, som har overtatt Renault i Norge og som også er i Danmark, avviser kritikken blankt. De forklarer at mangelen på tilgjengelige biler skyldes den pågående omstruktureringen som begrenser deres mulighet til å levere en testbil.
– Ettersom vi ikke har biler i det nye selskapet og først kan starte bilbestillinger 1. februar, er situasjonen rett og slett at vi ikke har noen pressebiler (eller andre biler for den saks skyld). Det fortsetter til april, opplyser RN Nordic til Motor.
Rekkeviddestesten, som er et samarbeid mellom Motor og NAF, er kjent for sin grundige vurdering av elbiler. Resultatene av testen kan ha stor innvirkning på forbrukernes oppfatning av en bils ytelse, spesielt i et land som Norge, hvor elbiler er utbredt.
Tidligere har et nå konkursrammet bilmerke blåst nordmennene løs. Blå. fordi testbilen var den i feltet som kom nærmest oppgitt rekkevidde. Les mer om det her .