Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin hater det.
Den svenske biljournalisten Robert Collin er alt annet enn begeistret for EU-reglene som lar sjåfører slå av bilens baklys i dagslys. Han mener dette skaper farlige situasjoner i trafikken, spesielt ved dårlige lysforhold.
Problemet ligger i de automatiske lysfunksjonene som biler typegodkjent etter 2016 er utstyrt med.
Disse funksjonene kan føre til at baklysene forblir av selv når sikten er redusert på grunn av mørke, regn eller tåke.
Collin er ikke alene om sin kritikk. Også den svenske interesseorganisasjonen for bilister, Riksförbundet M Sverige, er bekymret.
– Sjåførene har ansvaret for bilens belysning, sier Heléne Lilja, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i Riksförbundet M Sverige.
– Men bilprodusentene har ikke gjort det veldig enkelt. Symboler og automatiske moduser kan være vanskelig å forstå.
EU-regelverket, som gjør at baklysene kan slås av i dagslys, ble innført for å spare energi og dermed redusere drivstofforbruket. Bakgrunnen var at eldre typer baklykter brukte mye strøm.
Men med introduksjonen av LED-teknologi har dette argumentet blitt irrelevant. Moderne LED-baklys bruker minimalt med strøm, og energibesparelsen er derfor ubetydelig.
– I Sverige var de nye reglene et stort tilbakeskritt, skriver Robert Collin i Aftonbladet .
– Vi har hatt vår nærlyslov siden 1977, som krevde nærlys, og dermed også baklys. Den loven ble erstattet av EU-forordningen."
Collin påpeker at problemet er spesielt uttalt i land med lange perioder med skumring og daggry, som f.eks. Sverige. Bilens automatiske lyssensorer er ofte ikke følsomme nok til å oppdage disse overgangsfasene, noe som resulterer i at baklysene forblir av.
– Når skal bilens automatiske lys tennes?» spør Collin.
– Koreanske biler venter til det nesten er mørkt, japanere er litt raskere, tyske enda litt raskere. Men ikke nok.
Etter at Collin reiste kritikk av problemet, endret Volvo bilene sine slik at baklysene nå alltid er på. Men mange andre bilmerker har ennå ikke fulgt etter.
– Å unnskylde seg med at baklysene trekker strøm (altså drivstoff, red.) går ikke», skriver Collin. Og han fortsetter:
– Moderne LED-baklykter trekker så lite strøm at det knapt kan måles. Et nys når du ved et uhell tråkker på gassen koster mer energi enn å ha baklysene på i en måned."
Det er derfor viktig at sjåførene er klar over problemet og manuelt slår på baklysene når sikten er redusert. Her hjemme er politiet også godt innenfor sine rettigheter til å gi bilister som ikke har kontroll på lysene sine en billett.