29. desember, 2024

Robert hater slått av baklysene: "Et nys koster mer strøm"

Det er nå mer enn 10 år siden EU tillot nye biler å kjøre rundt med baklysene av for å spare strøm. Robert Collin hater det.

Den svenske biljournalisten Robert Collin er alt annet enn begeistret for EU-reglene som lar sjåfører slå av bilens baklys i dagslys. Han mener dette skaper farlige situasjoner i trafikken, spesielt ved dårlige lysforhold.

Problemet ligger i de automatiske lysfunksjonene som biler typegodkjent etter 2016 er utstyrt med.

Disse funksjonene kan føre til at baklysene forblir av selv når sikten er redusert på grunn av mørke, regn eller tåke.

Collin er ikke alene om sin kritikk. Også den svenske interesseorganisasjonen for bilister, Riksförbundet M Sverige, er bekymret.

– Sjåførene har ansvaret for bilens belysning, sier Heléne Lilja, kommunikasjons- og samfunnsansvarlig i Riksförbundet M Sverige.

– Men bilprodusentene har ikke gjort det veldig enkelt. Symboler og automatiske moduser kan være vanskelig å forstå.

EU-regelverket, som gjør at baklysene kan slås av i dagslys, ble innført for å spare energi og dermed redusere drivstofforbruket. Bakgrunnen var at eldre typer baklykter brukte mye strøm.

Men med introduksjonen av LED-teknologi har dette argumentet blitt irrelevant. Moderne LED-baklys bruker minimalt med strøm, og energibesparelsen er derfor ubetydelig.

– I Sverige var de nye reglene et stort tilbakeskritt, skriver Robert Collin i Aftonbladet .

– Vi har hatt vår nærlyslov siden 1977, som krevde nærlys, og dermed også baklys. Den loven ble erstattet av EU-forordningen."

Collin påpeker at problemet er spesielt uttalt i land med lange perioder med skumring og daggry, som f.eks. Sverige. Bilens automatiske lyssensorer er ofte ikke følsomme nok til å oppdage disse overgangsfasene, noe som resulterer i at baklysene forblir av.

– Når skal bilens automatiske lys tennes?» spør Collin.

– Koreanske biler venter til det nesten er mørkt, japanere er litt raskere, tyske enda litt raskere. Men ikke nok.

Etter at Collin reiste kritikk av problemet, endret Volvo bilene sine slik at baklysene nå alltid er på. Men mange andre bilmerker har ennå ikke fulgt etter.

– Å unnskylde seg med at baklysene trekker strøm (altså drivstoff, red.) går ikke», skriver Collin. Og han fortsetter:

– Moderne LED-baklykter trekker så lite strøm at det knapt kan måles. Et nys når du ved et uhell tråkker på gassen koster mer energi enn å ha baklysene på i en måned."

Det er derfor viktig at sjåførene er klar over problemet og manuelt slår på baklysene når sikten er redusert. Her hjemme er politiet også godt innenfor sine rettigheter til å gi bilister som ikke har kontroll på lysene sine en billett.

Latest

Don't miss

Avtale: Volkswagen Golf må aldri bygges i Tyskland igjen

Fredagens oppgjør mellom Volkswagen og fagforeningen IG Metall betyr...

BMW betaler millionbøter for å lyve om elbiler i Danmark

BMW i Danmark må betale en bot på 3...

Lei av kinesiske biler? Russland vil lage sine egne elbiler

I Russland har staten satt av 900 millioner dollar...

Halvparten av sjåførene kjører minst 25 km/t for fort

Mens 36 prosent innrømmer at de suser for fort...

Regissøren tror fortsatt den siste «Saaben» kommer til å bli realisert

Det ser mørkt ut for NEVS, som selv kjøpte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var med i Sport-avdelingen helt fra starten. Dieter Basche ble 88 år gammel. Audi Sport har...

Nummerskilt solgt for én million kroner etter en budkrig

Et engelsk bilskilt, som har vært eid av samme familie siden 1902, har gått for tilsvarende én million danske kroner. En bilskilt med den...

Gi fotovogna fingeren – da ble standen 75 ganger høyere

En 26 år gammel BMW X5-eier bestemte seg for å gi fotobilen fingeren, da han fortsatt ikke klarte å bremse. Det ble 75 ganger...

Volvo begrenser hastigheten på alle nye biler unntatt politibiler

Politiet er de eneste som både har lov og mulighet til å kjøre fortere enn 180 km/t i Volvos nyere biler. Slik har det...

Ønsket å bygge flygende biler – nå er alle ansatte sagt opp

Det tyske selskapet Lilium, som ville bygge flygende biler for drosjedrift, må gi opp etter 10 år. Trommelen er slått av og alle ansatte...

Stor datalekkasje fra 800.000 elbiler – Danmark er rammet

Data fra 800.000 av Volkswagen-konsernets elbiler er lekket. Minst 35.000 av dem kjører rundt i Danmark. En datalekkasje fra Volkswagen-konsernet har rammet 800.000 elbiler,...

Lewis Hamilton kan redde konkursrammet motorsykkelmerke

Østerriksk-eide KTM er på randen av konkurs. De ansatte ved fabrikken får ikke betalt, men nå er F1-stjernen Lewis Hamilton interessert i Moto GP-teamet....

Chris har fått billett for å bruke sin egen parkeringsplass

Chris Jensen bor i Odense, hvor han har kjøpt egen parkeringsplass. Likevel har han fått parkeringsavgift. Den ansvarlige bedriften nekter å svare. Chris Jensen...

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste. Han har som mål å kjøre så langt som mulig i sin Tesla Model S....

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse for trafikkreglene. For eksempel er det kun 6 av 10 som vet når blinklyset skal...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt nytt år, er det på tide å se litt tilbake – også på det som...

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å ha jukset med det forurensningsbegrensende utstyret. Denne gangen er det galskap i California på RAM....