Den tyske immigranten Rudi Klein samlet biler i mer enn 50 år. Selv om han for lengst er borte, er det først nå bilene må bort.
Som ung immigrerte tyske Rudi Klein til USA, hvor han endte opp med å slå seg ned som skraphandler.
Det var en åpen hemmelighet at mannen hadde noen ganske ville og svært sjeldne biler oppbevart blant alt søppelet. Det er imidlertid først nå at Kleins kolleksjon har blitt så kjent.
Skraphandleren selv døde i 2001, hvoretter familien tok seg av de mange bilene han etterlot seg her på jorden. Men nå må bilene videre. Ikke nødvendigvis som skrot, men for nye eiere.
Og de må betale en god del for å få tak i en del av Klein-samlingen. Boosted har fortalt hvordan samlingen inneholder alt fra ekstremt sjeldne Porscher til Ferrari- og Lamborghini-modeller til minst like sjeldne Mercedes-biler.
– Denne samlingen er spesiell og inkluderer Ferrarier, Porscher og mye mer, sier Leslie Kendall som er historiker ved Peterson's Automotive Museum.
LES OGSÅ: Svenske politibiler er så små at bakrutene eksploderer
Det var sønnene Ben og Jason som overtok farens virksomhet da han stilte ut treskoene i 2001. Men i sommer valgte brødrene å legge hele kolleksjonen ut for salg via RM Sotheby's.
Auksjonshuset mener at minst 208 biler fra Rudi Kleins firma kan selges. Omvisningen rundt på skrapplassen viser alt fra en Lotus og flere Maserati til Porscher i et hav av skrot. Det er også en enkelt Maybach på stedet.
Den siste bilen Leslie Kendall kan snakke om denne gangen er en Mercedes-Benz 600 'Pullman' fra 1960-tallet. I sin tid en av verdens absolutt dyreste biler.
– Det er en utrolig bil som var veldig dyr på den tiden, men den var verdt hver krone. Modellen er utviklet for presidenter, paver og absolutte herskere, sier Kendall.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!