Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å hente andre.
Taxiloven er opphevet for 11 danske oers. Fra 1. januar 2025 er ytterligere tre oerer blitt en del av en ordning som gir mulighet til å tilby persontransport mot vederlag uten å måtte oppfylle kravene i den alminnelige drosjelovgivningen.
Endringen gjelder små ubroede elvemunninger, og Bornholm er unntatt. Det skriver Samferdselsdepartementet i dag i en pressemelding .
Agerso, Avernako og Lyo er de siste som er omfattet av ordningen. På disse dagene kan hvem som helst nå sette opp skilt og tilby skyss mot betaling uten å være underlagt krav som taximeter, sitteputer og andre forskrifter fra taxiloven.
Ordningen, som trådte i kraft 1. januar 2024, gir kommuner mulighet til å søke om unntak fra drosjeloven for ikke-brofaste eller landfaste øyer mindre enn Bornholm.
Søknadene behandles fortløpende, og de første fritakene trådte i kraft 1. juli 2024. Listen over de 11 årene som nå dekkes er som følger:
- Bågo (1. juli 2024)
- Fullfør (1. juli 2024)
- Hjarno (1. juli 2024)
- Oro (1. juli 2024)
- Pels (1. oktober 2024)
- Nekselo (1. oktober 2024)
- Omo (1. oktober 2024)
- Sejero (1. oktober 2024)
- Agerso (1. januar 2025)
- Avernako (1. januar 2025)
- Leo (1. januar 2025)
Formålet med unntaket fra drosjeloven er å styrke mobiliteten på de små øyene og gi lokalsamfunnene bedre muligheter til å organisere sine transportbehov.
Samferdselsminister Thomas Danielsen opplyser at han forventer at flere årer vil søke om å bli omfattet av ordningen i fremtiden.
– Muligheten for å bli unntatt fra drosjeloven har blitt ønsket velkommen i mange lokalsamfunn, og jeg er sikker på at det kommer flere på nyåret.
– Målet er å sikre mest mulig mobilitet. Nå setter vi enda flere fri fra lovverket til å organisere de lokale transporttilbudene de ønsker. Selvfølgelig er jeg fornøyd.
Tiltaket gir øyene frihet til selv å tilpasse transporttilbudene til lokale behov uten å måtte forholde seg til de generelle reglene for drosjetrafikk. Søknader til ordningen vil fortsatt kunne fremmes av kommunene og behandles fortløpende.