Williams' Carlos Sainz har fått en bot på 75.000 danske kroner. for å være fem sekunder for sent. Spanjolen er rasende over straffen, og så vil han vite hvor pengene blir av.
Formel 1-fører Carlos Sainz Jr. har uttrykt sin misnøye etter å ha mottatt en bot. Premien var på 10.000 euro, som tilsvarer cirka 75.000 danske kroner. Årsaken var at løpstreneren kom fem sekunder for sent.
Det er ikke spesifisert nøyaktig hva Sainz kom for sent til. Men i Formel 1-verdenen er det stramme tidsplaner som må overholdes. Dette gjelder både mor, pressemor og tekniske prosedyrer.
Spanjolen legger ikke skjul på sin frustrasjon over situasjonen. Han mener at størrelsen på boten ikke står i forhold til lovbruddet. En forsinkelse på fem sekunder resulterte derfor i en betydelig økonomisk straff.
Sainz stiller også spørsmål ved hva de innkrevde bøtene brukes til. Han ønsker åpenhet om bruken av midler. Dette er et sentralt punkt i hans kritikk.
Han håper pengene i det minste går til en god sak. Det ville gjort boten lettere å godta, selv om han finner den urimelig.
Kritikk av straffesystemet i Formel 1
Carlos Sainz Jr. snakket direkte om sin erfaring med boden.
– Jeg var fem sekunder forsinket, og å være fem sekunder forsinket og måtte betale 10.000 euro, eller hva boten nå er, er uforståelig for meg at vi må betale disse bøtene.
Kommentaren viser tydelig hans synspunkt. Han synes det er vanskelig å forstå logikken bak så store bøter for mindre tidsbrudd.
Han la til med litt ironi og frustrasjon:
– Jeg vet ikke om jeg får en annen billett for å si dette… men det skjer.
Saniz håper nå at det kan kastes mer lys over reglene.
– Jeg håper, som jeg alltid sier, at noen vil fortelle meg hvor disse 10.000 euroene forsvinner hen.
Den raske spanjolen skyndte seg å utdype:
«De sier «OK, det går i hvert fall til en god sak», og jeg ser frem til å se hvor [det går]». Det er viktig for ham å vite at pengene blir brukt klokt.
Vet ikke hva boden er til for
Boder i Formel 1 er ikke et ukjent fenomen. De kan gis for en rekke forskjellige lovbrudd. Dette kan være alt fra fart i pit lane til tekniske uregelmessigheter eller brudd på sportslige regler.
Håndteringen av bøtene administreres av FIA, det internasjonale motorsportforbundet. Detaljert informasjon om den spesifikke bruken av pengene blir imidlertid sjelden gitt.
FIA bruker generelt midler fra boder til å finansiere sikkerhetstiltak, treningsprogrammer for funksjonærer eller andre prosjekter relatert til motorsport. Men den direkte veien fra en bestemt stand til et bestemt prosjekt er ofte uklar.
Sainz sine kommentarer fremhever et emne som kanskje fortjener mer oppmerksomhet. Mange fans og folk innen sporten kunne også ønske seg større åpenhet.
Uttalelsene hans kan potensielt vekke debatt om bøter i Formel 1. Dette er ikke første gang en sjåfør har uttrykt frustrasjon over bøter eller straffer.
Formel 1 fortsetter å være en sport med store økonomiske interesser og strenge regler. Diskusjoner som dette er en naturlig del av utviklingen av sporten.
På Boosted.dk kan du lese mye mer om Formel 1. Vi dekker løpende nyheter om løpene, lagene og de tekniske aspektene ved sporten. Det er blant annet nyheter om et annet forbud, som også har rammet rallyverdenen. Les mer om det her .