Saphe, som tjener millioner på å selge trafikkalarmer til danskene, retter nå opp. Forbrukerombudet mener selskapet bryter loven.
Saphe, som utvikler og selger trafikkalarmer, har endret avtalevilkår etter kritikk fra Forbrukerombudet. Kritikken var basert på et vilkår som ga Saphe mulighet til å endre avtalene med forbrukerne uten varsel og uten deres samtykke.
Forbrukerombudet vurderte at dette vilkåret var urimelig og i strid med loven. Saphe fjernet derfor vilkåret 25. mai 2024.
Problemet oppsto fordi Saphes avtalevilkår inneholdt språk som ga selskapet rett til å endre vilkårene «når som helst uten varsel». Dette gjaldt i perioden 13. april 2021 til 25. mai 2024.
Forbrukerombudet mente dette var urimelig, da Saphe dermed kunne gjøre endringer uten å informere kundene eller gi dem mulighet til å avvise endringene.
Saphe har erkjent problemet og har senere endret vilkårene. Selskapet har opplyst at de nå ønsker å innføre et nytt endringsvilkår som er i samsvar med gjeldende rett.
Saken startet med en klage fra en Saphe-kunde. Forbrukerombudet tok deretter kontakt med Saphe i begynnelsen av mai 2024.
– Dersom en bedrift ønsker å endre sine avtaler med forbrukere, krever det stort sett uttrykkelig samtykke fra hver enkelt kunde, sier Forbrukerombud Torben Jensen.
"Ensidige endringer i avtalen kan bare foretas dersom selskapet har en klar og tydelig fullmakt til det, og dersom denne fullmakten spesifiserer de forhold som gjør at selskapet kan gjøre mer konkrete endringer."
– Kundene skal også varsles og måtte vite hva endringen innebærer, på samme måte som kunden skal ha mulighet til å gå fra avtalen dersom de ikke vil akseptere endringen, legger han til.
Forbrukerombudet mener at Saphe har brutt både avtaleloven og markedsatferdsloven ved å ha et vilkår som ga dem mulighet til å endre kundenes avtaler uten varsel.