Mercedes sin satsing på elbiler går nå ut over merket, som i tredje kvartal 2024 kan notere et driftsresultat som er 53 prosent mindre enn for ett år siden.
I sin siste kvartalsrapport presenterte Mercedes et overskudd på 1,7 milliarder euro, noe som tilsvarer en nedgang på 53 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Denne utviklingen reflekterer et markant lavere driftsresultat for selskapet, noe Mercedes først og fremst tilskriver økt konkurranse i Asia og en generell nedgang i det kinesiske bilmarkedet.
I tillegg påvirker kommende modellfornyelser, spesielt den oppdaterte G-klassen, som forventes lansert neste kvartal, også selskapets resultater.
I kvartalet ble det solgt rundt 503.000 biler, noe som utgjør en nedgang på cirka én prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor.
Ser vi over hele året, har salget falt med 4,3 prosent sammenlignet med samme periode i 2023. Til tross for nedgangen i salget har imidlertid Mercedes rapportert en beskjeden økning i kontantstrømmen til 2,39 milliarder euro, som er to prosent høyere enn i fjor .
LES OGSÅ: Nå skal syntetisk bensin også produseres i Sverige
Driftsresultatet for Mercedes-Benz Cars ble redusert med nesten 64 prosent og inntektene falt med syv prosent til 34,5 milliarder euro sammenlignet med samme kvartal i 2023.
I lys av denne utviklingen har Mercedes justert sine forventninger til resultatmarginen. Ledelsen viser til at utfordringene på det kinesiske markedet har bidratt til de lavere resultatene.
Mercedes' administrerende direktør, Ola Källenius, bemerket ifølge Reuters at merket bl.a. påvirkes av at spesielt kinesiske forbrukere og bilister holder på pengene sine.
Noe som påvirker salget av luksusbiler, slik som de Mercedes har i den dyre delen av programmet. Ifølge Källenius skyldes denne avventende holdningen til større kjøp økonomisk usikkerhet og en eiendomskrise, som påvirker forbrukernes ønske om å kjøpe i store mengder.
Oppsummert står Mercedes overfor både interne og eksterne utfordringer som legger press på selskapets driftsresultater og overskudd i en tid med hard global konkurranse og økonomisk uro i enkelte markeder for flere bilmerker.
Mercedes er ikke det eneste bilmerket som lider. Det gjør Volkswagen også. Faktisk mener tyskerens økonomidirektør at merket har to-tre år på seg til å snu trenden, dersom konsernet ikke skal bukke under for en gjeld på 3200 milliarder kroner. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!