16. april, 2025

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner.

Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division. Oppkjøpet signaliserer Scanias fokus på batterier. Selskapet styrker dermed sin posisjon innen batteriteknologi.

Den sammenslåtte divisjonen utvikler og produserer batterisystemer. De brukes spesielt i maskiner for gruve- og anleggsindustrien. Det er et spesialisert marked.

Northvolt Systems Industrial Division sysselsetter rundt 260 personer. Produksjonen foregår primært ved en leid fabrikk i Gdańsk, Polen. De ansatte her har mye erfaring.

Dette skriver den svenske seksjonen av Auto Motor och Sport .

Utviklingsarbeidet er sentrert i Stockholm, Sverige. Her jobbes det med nye batteriløsninger og teknologier. Senteret er viktig for innovasjon.

Northvolt er generelt en stor aktør på batterimarkedet. De leverer celler til flere bilprodusenter og industrier.

Oppkjøpet blir sett på som et strategisk skritt for Scania. Det skal støtte utviklingen av elektrifiserte løsninger. Spesielt i terrengapplikasjoner.

Fokus på batteriteknologi og elektrifisering

Det betyr at Scania nå har direkte tilgang til spesialisert kunnskap. Kunnskap om design og montering av batteripakker er viktig for fremtiden.

Sara Hermansson er leder for Scania Power Solutions. Hun sier om oppkjøpet: "Northvolt Systems Industrial Division bringer verdifull ekspertise innen batteriteknologi og montering."

"Deres kapasitet styrker vår modulære tilnærming," fortsetter Sara Hermansson. Den støtter utviklingen av komplette elektrifiserte løsninger.

Løsningene er rettet mot off-road-applikasjoner, ifølge Hermansson. Scania ser store muligheter i det segmentet.

Scania vil fortsette å drive det oppkjøpte selskapet. Dette gjøres som et selvstendig selskap under Scania-paraplyen.

Selskapet blir en del av Scania Ventures og New Business. Det er Scanias enhet for nye forretningsområder og investeringer.

Selvstendig drift under Scania Ventures

Kjøpesummen for Northvolt Systems Industrial Division er ikke offentliggjort. Partene har blitt enige om å holde det hemmelig inntil videre.

Oppkjøpet kommer i en tid med økt fokus på elektrifisering. Dette gjelder også tunge kjøretøy og spesialmaskiner i industrien.

Scania jobber generelt mot mer bærekraftige transportløsninger. Batteriteknologi er en sentral del av denne strategien for fremtiden.

Oppkjøpet gir Scania bedre kontroll over en viktig del av verdikjeden. Dette kan akselerere utviklingen av nye elektriske produkter betydelig.

Scania er kjent for sine lastebiler og busser. Du kan lese mye mer om Scanias store lastebiler og andre tunge kjøretøy. Scania har blant annet mer enn vanskelig for å faktisk bli kvitt de elektriske lastebilene. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Tallet faller – bare 51 prosent ville vurdert en elbil

En ny Gallup-undersøkelse viser en betydelig nedgang i interessen...

BBS overlever konkursen for 5. gang – blir tysk igjen

Det tyrkiske holdingselskapet ISH Group kunne ikke redde BBS...

Fikk 3 lobber: Formel 1-fører "vet" at han har sparken

Ryktene sa at Jack Doohan allerede hadde fått sparken...

Statsråden avviser: Kommunene kan ikke sette fartsgrenser

Danske kommuner har fortsatt ikke lov til å bestemme...

Formel 1-føreren er for ung: Kan ikke kjøre den nye bilen sin på 3 år

Mercedes' Kimi Antonelli har fått en AMG GT 63...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for å gi bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til å flytte produksjonen tilbake...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael Schumacher satt signaturen sin på en unik hjelm for å samle inn penger til «Race...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt at det blir dyrt når Tesla skal betale for nye datamaskiner for 100.000 biler. Men...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen. Misfornøyde aksjonærer...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved...

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen. Elbilen McMurtry Spéirling bruker en...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....