Det er ikke et lett liv å holde en av verdens største sosiale medieplattformer i gang. Tim Burton aka Shmee150 avslører dette i en ny podcast.
I en ny video på YouTube-kanalen Drive Torque Podcast gir den populære YouTuber Shmee150 innsikt i hva som skal til for å drive en vellykket nettbedrift.
Shmee150, hvis virkelige navn er Tim Burton, snakker åpent om de mange utgiftene forbundet med å produsere innhold av høy kvalitet, reise verden rundt og vedlikeholde en imponerende samling av biler.
Selv om han ikke røper noe eksakt tall, antyder han at det er en «høy femsifret sum i pund» hver måned som skal til for å holde det hele i gang.
«Det er ikke billig å drive en bedrift som dette», sier Shmee150 i podcasten, som også har en videoside.
– Det er mange kostnader forbundet med det, og jeg må tjene en viss sum penger hver måned for å kunne fortsette med det jeg driver med.
Han forklarer at inntekten hans kommer fra ulike kilder, inkludert YouTube-annonser, sponsing, partnerskap, linker og varesalg.
Han har også en annen virksomhet, Exclusive Car Registry (ECR), som er en database over noen av verdens mest eksklusive biler, som også bidrar til inntekten hans. Men det er dyrt, for han klarer det ikke helt alene.
Shmee150 har et stort team som jobber for ham, og han har også mange utgifter til biler, reiser og vedlikehold av sin nå veldig store samling av biler. Alt sammen noe som må dekkes av inntekten hans.
– Jeg er takknemlig for støtten jeg får fra seerne mine, sier Shmee150.
– Det er engasjementet deres som gjør det mulig for meg å fortsette å lage videoene jeg elsker.
Han understreker imidlertid også at det er hardt arbeid å drive en vellykket YouTube-kanal og at det krever tid, engasjement og en god dose flaks.
– Det er ikke noe som kommer lett. Men hvis du er villig til å legge ned arbeidet, kan det være veldig givende, sier han.
I videoen diskuterer Shmee150 også sitt forhold til danske Zenvo Automotive. Hans egen Zenvo TSR-S er ikke en gave fra fabrikken i Præsto.