Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Mens Volkswagen både annonserer fabrikkstenginger og permitteringer i Tyskland, rykker konsernets tsjekkiske merke Skoda fremover og er nå mer populær enn Audi.

Det tsjekkiske bilmerket Skoda er nå mer populært enn Audi i Tysklands bilmarked, som er det største i Europa.

Skoda har hatt en betydelig økning i antall registrerte biler, mens Audi, som også er en del av VW-konsernet, sliter med nedgang.

Dette har resultert i en endring i hierarkiet innad i konsernet: Skoda er nå det nest mest populære bilmerket etter Volkswagen, mens Audi har falt til tredjeplass.

Audis problemer gjenspeiles tydelig i det siste oppgjøret av nyregistreringer i Tyskland. Fra januar til oktober 2024 har Audi opplevd en nedgang på 17,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

I resten av Europa er nedgangen mindre, men fortsatt betydelig med 4,6 prosent. Til sammenligning har Skoda hatt en økning på nesten 25 prosent i Tyskland og 7,6 prosent i resten av Europa. Dette setter Skoda i en sterkere posisjon i konsernet. Mens Audi står overfor utfordringer med å ta tilbake tapte markedsandeler.

LES OGSÅ: Formel 1-legenden ønsker å selge hele bilsamlingen sin

For VW som helhet har 2024 vært et utfordrende år. Selv om merker som Seat/Cupra og Porsche har hatt positive resultater, har konsernets samlede overskudd falt betydelig.

Audis svake ytelse i Europa og Kina spesielt har trukket ned, selv om registreringer på tvers av konsernets merker samlet sett har vært svakt økende i de samme områdene.

Ser man utviklingen bare i et litt lengre perspektiv, er det klart at bilsalget fortsatt ikke er på nivå med tiden for korona-pandemien.

Ifølge Automobilwoche selger VW-konsernet nesten 425.000 færre biler enn for fem år siden. Dette store fallet viser at selv om enkeltmerker som Skoda har hatt fremgang, er bilindustrien som helhet på et dårligere sted i dag.

Audi er nå i en vanskelig situasjon, hvor merket må gjenvinne sin posisjon i markedet. Skodas oppgang er et eksempel på hvordan forbrukernes preferanser i Tyskland har endret seg, noe som også påvirker konkurransen innen VW-konsernet.

Offisielt er imidlertid Audi fortsatt på toppen av fotkjeden hos Volkswagen Group. Den interne rangeringen ser slik ut (fra bunn til topp): Seat, Skoda, Volkswagen, Cupra og Audi.

Ser man på de danske salgstallene er både Audi og Skoda inne i varmen. Faktisk er begge merkene på topp 10 når det gjelder nyregistreringer. Merket fra Ingolstadt er imidlertid fortsatt det mest populære hjemme. Skoda er imidlertid like bak.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Antall ladestasjoner synker betraktelig – Trump har skylden

Antallet nye ladestasjoner i USA synker kraftig. Analytikere skylder...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...