KTM stenger fabrikken i 3 måneder fordi underleverandør har stoppet leveranser. Den nye indiske eieren holder også tilbake penger som ellers ble lovet.
KTM står igjen overfor mulig konkurs. Motorsykkelprodusentens fabrikk må stenge i tre måneder.
Underleverandører har stoppet leveranser av vitale deler. Den indiske investoren Bajaj har ennå ikke nådd investeringstaket.
Fremtiden til det svenske merket Husqvarna, som KTM produserer på lisens, er derfor også usikker.
Fabrikkens nedleggelse er en realitet. Det skyldes manglende deler fra underleverandører. De har tilsynelatende mistet tålmodigheten med KTMs økonomiske situasjon.
Den usikre situasjonen rammer ansatte hardt. De må nå reise hjem uten arbeid i tre måneder. Dette er andre gang på kort tid at de må innse at stillingene deres henger i veldig tynne tråder.
Samtidig jobber de ansatte som fortsatt er på fabrikken kun 30 timer i uken. Dette skjer i en tid med generelt stigende priser.
Dette legger ytterligere press på ansattes privatøkonomi.
Kunngjøringen om stengingen kom torsdag i forrige uke. Administrerende direktør Gottfried Neumeister leverte selv nyheten, som ble gitt til ansatte via en videosamtale.
Dette skriver Krone Zeitung .
KTMs ledelse og økonomiske press
Stemningen blant de ansatte var angivelig nedtrykt. Håpet om en trygg fremtid ble erstattet av fortvilelse. Dette skjedde bare en måned etter at en redningsplan ellers så ut til å være på plass.
Wolfgang Gerstmayer er styreleder i GPA-forbundet ved KTM. Han har allerede kommentert den alvorlige situasjonen.
– Vi må ha en investor på plass innen 23. mai, sa han til avisen Kronen Zeitung.
For bare en måned siden trodde mange KTM var reddet. Den tidligere administrerende direktøren Stefan Pierer var fjernet fra ledelsen, og Gottfried Neumeister var utnevnt til stillingen.
Neumeister klarte å komme til enighet med kreditorene i siste øyeblikk. Blant annet fordi den indiske motorsykkelgiganten Bajaj lovet å investere som ny medeier. Men de lovede pengene har ennå ikke kommet til Østerrike.
Til tross for den dystre situasjonen har Gerstmayer fortsatt en viss optimisme og tillit til den nye ledelsen. Han mener at de i hvert fall gjør det bedre enn sine forgjengere.
Fremtiden til KTM og Husqvarna
«Den nye ledelsen har vært mye bedre enn den forrige», sier Wolfgang Gerstmayer.
– Stefan Pierer prøvde aldri å få de ansatte om bord og drive virksomheten sammen.
– Jeg synes det nye styret med Neumeister viser en helt annen holdning, fortsetter forbundsformannen. De vil at vi skal gjøre dette sammen.
Nå hviler KTMs håp tungt på de indiske eierne. Bajaj må komme med de lovede midlene, ellers vil motorsykkelmerket ha vridd om nøkkelen for siste gang.
Seks milliarder danske kroner av KTMs totale gjeld skal betales allerede i mai. Pengene må betales til kreditorene for å unngå ytterligere rettslige skritt.
Dersom betaling ikke skjer, har kreditorene rett til å slå hele selskapet konkurs. Dette vil få store konsekvenser for merkevaren og dets ansatte.
KTM produserer også de velkjente svenske Husqvarna-motorsyklene på lisens. En mulig KTM-konkurs ville derfor direkte og betydelig påvirke Husqvarna.
Hva som eksakt vil skje med det klassiske svenske motorsykkelmerket ved en eventuell konkurs er ukjent. Hvis ingen vil overta produksjonen, risikerer Husqvarna også å forsvinne fra markedet.motorsykkelindustrien generelt.
Boosted følger nøye med på situasjonen i KTM Group. Du kan lese mye mer om hvordan det hele kom til det punktet at virksomheten nå står i fare for å kollapse totalt for andre gang her .