Da den nå sparkede regissøren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis å stenge Maserati. Men nå taper merkevaren en planlagt investering på 11 milliarder.
Maseratis fremtid kan henge i en veldig tynn tråd. I hvert fall som en del av Stellantis.
Morselskapet har trukket tilbake en investering på halvannen milliard euro, tilsvarende 11,5 milliarder kroner.
Dette skriver Autocar .
Stellantis' finansdirektør Doug Ostermann bekreftet nylig overfor investorer at konsernet ikke vil kaste så mye penger etter å ha utviklet Maserati.
Ytterligere dokumenter avslører at pengene, som uansett ikke strømmer i Maseratis retning, har fått merkevaren til å droppe lanseringen av «visse prosjekter».
Og selv om bilmerket ikke går nærmere i detalj i dokumentene som er tilgjengelige for allmennheten, antas det å være elbilen MC20 Folgore som det beleirede merket har satt på vent.
Ifølge Autocar mener Ostermann at gruppen i det minste må revurdere hvordan Maserati vil sende biler til gatene. Og i hvilket tempo.
"Vi må erkjenne at dynamikken i virksomheten, spesielt i det kinesiske markedet, og våre forventninger til hvor raskt premiummarkedet vil gå over til elektrifisering ikke stemmer overens," bemerket han.
Maserati trenger både penger og overbevisende nye modeller hvis de skal ha en sjanse til å overleve.
I fjor brant det italienske merket gjennom 260 millioner euro (1,9 milliarder kroner).
Samtidig falt det globale salget fra 26.600 biler i 2023 til kun 11.300 i 2024. Dette på et tidspunkt hvor Stellantis allerede sliter økonomisk.
Etter kunngjøringen har den italienske fagforeningen FIM varslet at de umiddelbart vil kreve svar fra Stellantis og Maserati.
Konkret vil fagforeningene vite hva som vil skje med merket når partnerne møtes 11. mars.
– Til tross for kvaliteten og høyytelsesmodellene, lider merket av feil og slurv når det gjelder markedsføring. Vi kan ikke lenger kaste bort tiden, sier FIMs generalsekretær Ferdinando Uliano.