Selv om Donald Trump nå er president i USA igjen, har han ingen intensjon om å endre sin forgjengers forbud mot kinesiske biler. Det kan være alvorlig for Volvo.
Storbanken SEB advarer om at den svenske bilprodusenten Volvo Cars risikerer å bli forbudt i USA. Årsaken er nye regler som spesifikt rammer selskaper med kinesisk tilknytning.
Volvo, som eies av Kinas Geely Holding, har en betydelig del av sin utvikling i Kina, noe som potensielt kan utløse et salgsforbud.
SEB mener at et slikt forbud vil få ødeleggende konsekvenser for Volvo Cars. USA er et av Volvos viktigste markeder, og i fjor solgte selskapet rundt 125.000 biler i landet. Det tilsvarer 16 prosent av Volvos totale salg.
Dette skriver svenske Dagens Industri .
Selv om Volvo har en fabrikk i South Carolina, forventes det ikke å være nok til å beskytte selskapet mot de nye reglene. Reglene, som ble ferdigstilt under Biden-administrasjonen, trer i kraft 17. mars.
Formålet med reglene er å innføre strengere krav til forsyningskjeder og internett-tilkoblede innhegninger. Fokus er spesielt på selskaper med tilknytning til Kina.
SEB påpeker at den nye regelen skaper stor usikkerhet for Volvo Cars og at selskapets fremtid på det amerikanske markedet er usikker. Banken understreker at det fortsatt er høy risiko knyttet til Volvo, til tross for lav verdivurdering av aksjen.
Nylig nedjusterte SEB sin vurdering av Volvos aksje, noe som førte til et lite fall i aksjekursen.
SEB forventer at 2025 blir et avgjørende år for Volvo Cars. Banken spår en liten økning i omsetningen og et stabilt resultat, men trekker samtidig frem usikkerheten rundt kontantstrømmer og fremtidige investeringer.
Ifølge opplysninger som Dansk Industri (DI) har fått tilgang til, jobber Volvo Cars med å finne løsninger som kan hindre et salgsforbud. Selskapet undersøker alternativer for å erstatte kinesisk teknologi i sine internett-tilkoblede biler før reglene trer i kraft for 2027-modellåret.
Det gjenstår imidlertid å se om Volvos innsats vil være tilstrekkelig til å sikre selskapets fortsatte tilstedeværelse på det amerikanske markedet.
Det er ikke første gang at SEB sender skjelvinger gjennom Geely-gruppen. Tilbake i januar 2024 anslo samme bank at Polestar er verdt 0 kroner.