De helt store bilene – SUV-ene – gjør mer skade enn nytte i trafikken, konkluderer en ny undersøkelse som har sett på ulykkesstatistikk.
Det er klart tryggest for den enkelte sjåfør å sitte i en stor, tung bil ved en trafikkulykke. Men de store bilene gjør faktisk mer skade enn nytte ved en ulykke.
Det viser en ny undersøkelse fra The Economist .
Magasinets kartlegging viser at antallet personer som dør i ulykker med store SUV-er og pickuper er betydelig flere enn antallet personer som «reddes» av å kjøre i disse bilene. Det vil si ved en ulykke.
Media baserer konklusjonen på en gjennomgang av 10 års ulykkesstatistikk fra de amerikanske veiene i en rekke stater, som til sammen er hjemsted for en tredjedel av landets befolkning.
LES OGSÅ: Politiet skal få beslaglegge biler som bråker
Forskning viser bl.a. til:
- Risikoen for å bli kjørt i en stor pickup eller SUV er halvparten av risikoen hvis samme sjåfør eller passasjer satt i en mindre bil. For eksempel en bil i kompaktklassen. (Toyota Corolla, Volkswagen Golf etc., red.)
- Risikoen for at personer utenfor en stor bil blir drept i en trafikkulykke er omtrent 7 ganger høyere enn hvis ulykken skjer i en mindre bil
- For hvert liv som reddes på grunn av en større bil, mister mer enn 12 mennesker livet i eller utenfor andre biler.
Michael Anderson fra University of California sammenligner det økende salget av SUV-er med et våpenkappløp. Men det endrer ikke på at biltypen er vanvittig populær. Også her hjemme, hvor den mest solgte bilen i august måned var Volkswagen ID.4.
– Når du ser at bilene rundt deg blir tyngre, vil du beskytte deg selv ved å kjøpe en større og tyngre bil, sier Anderson.
På den annen side forsvarer bilprodusentene seg med at man ikke kan se ting så isolert. Det er mye mer enn bare vekten på bilene som er avgjørende for utfallet av en trafikkulykke. Blå. bilenes sikkerhetssystemer og/eller mangel på slike.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!