Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny studie.
En undersøkelse blant europeiske bilkjøpere viser at mange er skeptiske til elbiler fra Kina. Et flertall vil imidlertid vurdere å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen er lav nok.
Av samme grunn bør europeiske bilmerker være spesielt på vakt mot konkurranse fra Kina, ifølge dataanalyseselskapet Escalent som har utført studien.
Undersøkelsen spurte om holdningene til potensielle bilkjøpere i Frankrike, Tyskland, Italia, Spania og England.
Resultatene viser at forventningen om lavere priser på kinesiske elbiler er utbredt. 72 prosent av de spurte forventer at kinesiske biler er billigere enn alt annet.
Unge bilkjøpere er generelt mer positive til kinesiske elbiler. Aldersgruppen opp til 35 år mener kinesiske biler bør være minst 10 prosent billigere enn konkurrerende merker for å være attraktive.
Omtrent en tredjedel av de spurte ville vurdert å kjøpe en kinesisk elbil dersom prisen var 11-20 prosent lavere enn det generelle prisnivået. Det er imidlertid også en betydelig andel som ikke er interessert, uansett pris.
Resultatene tyder på at pris er en avgjørende faktor for om forbrukere vil vurdere kinesiske elbiler. Det er imidlertid ikke sikkert at kinesiske produsenter kan tilby så lave priser som antydet i undersøkelsen.
På den annen side har Boosted allerede sagt at et merke som BYD jekker opp prisen betraktelig i Europa. I hvert fall når det gjelder de samme bilene hjemme i Kina.Les mer om det her .
Andre resultater fra studien viser at:
- Interessen for kinesiske biler er størst i Spania og Italia.
- Bevisstheten om kinesiske bilmerker som MG og BYD øker.
- Yngre bilkjøpere er mest kjent med merker som Xiaomi, Nio og Chery, mens eldre generasjoner oftere er kjent med MG og BYD.
- BYD har opplevd en positiv utvikling. Sannsynligvis på grunn av markedsføring.
Studien viser at det er potensial for kinesiske elbiler på det europeiske markedet, men at prisen er en avgjørende faktor. Samtidig er det en viss skepsis blant forbrukerne som produsentene må overvinne.