13. april, 2025

Studie: Hvor farlige er berøringsskjermer i nye biler?

Ny norsk forskning, utført av Trygg Trafikk, avslører at berøringsskjermer i biler er en felle. Kritiske funksjoner tar for lang tid å operere.

Sjåførers bruk av bilens berøringsskjerm kan være en alvorlig trussel mot trafikksikkerheten. Det viser en ny norsk undersøkelse fra Trygg Trafikk.

Ifølge studien kan det ta opptil 15 sekunder å betjene bilens skjerm for enkle oppgaver. Det er kritisk lang tid å ta oppmerksomheten fra veien, påpeker Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Det er Trafikksikkerhetsforbundet Trygg Trafikk som står bak etterforskningen. De har samarbeidet med Nord universitet og forsikringsselskapet Fremtind. Hensikten var å undersøke konsekvensene av moderne bilberøringsskjermer.

Studien er reaksjonstiden til 44 sjåfører bak rattet. Reisen deres ble nøye overvåket. Et perspektivkamera tok opp hvor sjåførenes øyne ble rettet.

Under testen måtte alle sjåfører utføre tre vanlige oppgaver. De måtte bytte radiostasjon via skjermen. De måtte også legge inn en adresse i bilens navigasjonssystem. Til slutt måtte de endre temperaturen i klimaanlegget.

Oppgaven med å legge inn en adresse i navigasjonen var den mest krevende.

— Det krevde at sjåførene brukte i snitt 15,7 sekunder på å fullføre skrivingen, sier Bård Morten Johansen.

Norske regler og reaksjoner

Det tok også lang tid å bytte radiokanal. Den oppgaven tok i gjennomsnitt ti til elleve sekunder for sjåførene. Å endre temperaturen var den raskeste oppgaven. Det tok nesten fire sekunder i gjennomsnitt.

Trygg Trafikk understreker et viktig poeng om oppmerksomhet.

– Det er en magisk grense på to sekunder, forklarer Bård Morten Johansen. Han utdyper.

– Å ta blikket vekk fra veien i mer enn to sekunder er kritisk med tanke på trafikksikkerheten.

Resultatene fra studien beskrives som skuffende av Trygg Trafikk. Foreningen ser på bruk av storskjermer som en direkte trussel mot trafikksikkerheten. De mener faren kan sammenlignes med å bruke mobiltelefon mens du kjører.

– Det kan absolutt sammenlignes med å bruke telefon, sier Bård Morten Johansen tilTV2 .

– To sekunder er nok til å miste konsentrasjonen på veien.

På bakgrunn av resultatene foreslår Trygg Trafikk nå nye satsinger i Norge. De vil ha et forbud mot at sjåfører holder mobilen mens de kjører.

I Norge er det allerede forbudt å sende tekstmeldinger mens du kjører. Det gir en bot på 5.000 norske kroner, tilsvarende cirka 3.250 danske kroner. Her i Danmark følges boten av et kutt i førerkortet.

Men nordmennene vil kanskje gå enda lenger. Den norske regjeringen har foreslått å forby alle trafikkalarmer i landet. Teknologien forstyrrer politiets forfølgelse av bilister, sier forsvareren for forslaget.

Kritikk og strengere regler

Forslaget om totalforbud mot berøring av telefonen møter imidlertid motstand. Motororganisasjonen NAF (Norges Automobilforbund) er kritiske.

– Et totalforbud mot å berøre telefonen går for langt, sier pressevakt Ingunn Handagard.

Hun mener det er i strid med andre rettslige handlinger bak rattet og kan undergrave respekten for trafikkreglene.

I nabolandet Sverige er reglene annerledes og allerede strengere på enkelte områder. Her er det allerede forbudt å holde en mobiltelefon i hånden mens du kjører. Det opplyser den svenske trafikkpolitiet Anders Schääf.

Anders Schääf kjenner igjen problemene fra den norske studien. Han trekker også paralleller mellom bruk av bilens berøringsskjerm og det både nordmenn og svensker kaller rattsurfing (ved bruk av mobiltelefon).

Han synes det er paradoksalt at «rottesurfing» er forbudt, mens det er tillatt å betjene en integrert skjerm.

Schääf viser til en test han har sett. "Jeg legger spesielt merke til i en eldre test. En sjåfør i en moderne bil kontra en som kjører en gammel Volvo."

– Konklusjonen var klar: I den eldre Volvoen var det lettere å holde fokus på veien fordi alle knappene var enkle å bruke.

Debatten om berøringsskjermer og fysiske knapper fortsetter i bilindustrien. I mange nye bilmodeller satser bilmerker alt på at skjermer erstatter så mange knapper som mulig.

Det er en veldig enkel grunn til det – penger. Det er rett og slett billigere å ha én skjerm i stedet for flere knapper. Noen bilmerker har imidlertid lovet å gå tilbake til knapper. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Ford patenterer manuell girkasse for elbiler

Det er bare en idé. Eller rettere sagt, et...

BMW-eier vant – nå skylder Skatt ham 73.000 kroner

En polsk BMW-eier har nettopp vunnet mot det danske...

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en...

Media: Mercedes dropper 4-sylindret C63 AMG

Salget av den 4-sylindrede C63 AMG er så dårlig...

Tallet faller – bare 51 prosent ville vurdert en elbil

En ny Gallup-undersøkelse viser en betydelig nedgang i interessen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fremtidens parallellparkering: BYD viser frem ville manøvrer på kommende gatebil

Den nye Denza Z9 GT fra BYD kan parallellparkere ved å bevege seg sidelengs. Systemet er en del av merkevarens ambisiøse europeiske planer. En...

Nå tar også Xpeng pisset ut av Tesla – kan du se hvordan?

Kia måtte trekke tilbake sin hån mot Tesla. Men det har ikke stoppet konkurrentene fra å gjøre det samme. Nå er det den danske...

Polestar 3 er den sikreste bilen for barn noensinne

Elbilen Polestar 3 setter en ny standard i Euro NCAPs kollisjonstester. Bilen oppnår tidenes høyeste poengsum for barnesikkerhet med imponerende 93 prosent. Den nye...

Volvo innfører nytt forbud for alle ansatte

Håkan Samuelsson er tilbake som direktør i Volvo Cars. Nå forbyr han alle ansatte å jobbe hjemmefra. Håkan Samuelsson har kommet tilbake som administrerende...

Svensk bilgigant i trøbbel – 16 prosent har forsvunnet

Scanias salgstall for første kvartal viser en nedgang på 16 prosent. Eier Traton skylder på et vanskelig marked, mens kundene er nølende med å...

23 prosent tar opp lån for å betale verkstedregningen

Dyrere drivstoff og vedlikehold tvinger 23 prosent av sjåførene til å ta opp lån, viser en ny norsk studie. En ny studie fra Kongelig...

Lada Niva er nå verdens eldste fabrikknye SUV

Den ikoniske Lada Niva, lansert i 1977, får en «Sport»-utgave med ny 1,6-liters motor, 124 hestekrefter, oppgradert girkasse og klimaanlegg. Lada Niva Sport er...

Statsråden avviser: Kommunene kan ikke sette fartsgrenser

Danske kommuner har fortsatt ikke lov til å bestemme hvor fort sjåfører kan eller ikke kan kjøre. Det er fortsatt politiets jobb, sier samferdselsministeren....

Krisen fortsetter – bilindustrien er den verste på 70 år

Bilindustrien er, med noen få lyspunkter, et forferdelig sted for tiden. Faktisk har det ikke sett verre ut på 70 år, skriver forbundet i...

Bilfirma sier opp 200 ansatte – skylder på elbiler

Lavere etterspørsel etter elbiler som Hummer EV og Chevrolet Silverado EV tvinger GM til å kutte produksjonen ved det store Factory Zero-anlegget i Detroit....

Tesla fjerner bestillingsknap: Slut med USA-biler i Kina

Model S og Model X kan ikke lenger bestilles online i Kina. Handelskrigen mellom USA og Kina påvirker nå Teslas salg direkte. Teslas kinesiske...

Seat Altea skulle hatt VR6-motor og hett Salsa

Seat Altea var ekstremt populær i Danmark. Men kanskje det hadde vært annerledes om Seat hadde holdt seg til navnet på konseptbilen fra 2000....