Subaru trosser kritikken – skal bygge elbil med Toyota igjen

Subaru er ikke klar for å stå på egne ben når det kommer til elbiler. Derfor fortsetter bilmerket et ellers trøblete samarbeid med Toyota.

Søsterbilene Subaru Solterra og Toyota Bz4X fikk ikke den beste starten i livet.

Faktisk, siden det viste seg at hjulene kunne falle av bilene, har kritikken kun falt på japanernes hittil eneste forsøk på elbiler.

En norskprøve har bl.a. avdekket at Toyota ikke kan leve opp til den lovede rekkevidden i det hele tatt. Og flere eiere – inkludert de med danske nummerskilt – bekrefter resultatene av testen.

Bilen er også ekstremt dårlig til å lade, sier flere danske eiere.

LES OGSÅ: Fiats elbiler selger så dårlig at de bygges om til hybrider

Tidligere har den danske importøren uttrykt «overraskelse» over det en rekke medier kom frem til allerede i 2021. Nemlig at bZ4X har elendig rekkevidde.

På den tiden ble det sagt at «Toyota var opprørt over at medienes målinger skilte seg «så voldsomt fra de offisielle målingene».

Likevel fortsetter Toyota og Subaru parloben de har gående når det kommer til elbiler. Allerede i 2026 må den kaste minst elektriske crossover-modeller.

Det skriver Automotive News .

Når Subaru ikke våger seg på å bygge elbiler på egenhånd, men opprettholder et samarbeid med Toyota, henger det sammen med flere ting. Blant annet den økonomiske belastningen og usikkerheten elbiler generelt er forbundet med.

– Foreløpig er det ganske vanskelig å spå i hvilken retning ting vil bevege seg når det gjelder elbiler.

– Det er forbundet med en stor risiko for oss om vi skulle gå inn i markedet alene. Vi har snakket med Toyota og har i den forbindelse blitt enige om at det er bedre å redusere risikoen med et joint venture, sier Subarus administrerende direktør Atsushi Osaki til media.

På den annen side er det slett ikke sikkert, bilmerkene har en frist til 2035. I hvert fall ikke når det gjelder spørsmålet om diesel- og bensinbilene skal kastes.

Det tidligere styremedlemmet i BMW Pieter Nota mener at denne tanken er direkte naiv. Han forventer faktisk at et nytt Europaparlament vil komme med andre tanker.

– En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i hvert fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngåelig, tror jeg, sier Nota.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...