Suzukis fรธrste elbil, som ogsรฅ skal bli en Toyota, kalt eVitara, kommer til Danmark i lรธpet av sommeren 2025, tror importรธren.
Det er fortsatt verken utstyrslister eller danske priser รฅ forholde seg til. Men importรธren vil likevel si at Suzuki eVitara kommer til Danmark sommeren 2025.
Dette kommer frem av en pressemelding .
Konkret skriver importรธren at produksjonen starter vรฅren 2025 og at de regner med รฅ ha de fรธrste bilene i Danmark til sommeren.
Toppmodellen fรฅr en ekstra elektrisk motor pรฅ bakakselen. Det betyr at Suzuki eVitera leverer opptil 184 hestekrefter med firehjulsdrift. Men at forhjulsdrift vil ogsรฅ vรฆre et alternativ med enten 144 eller 174 hestekrefter.
Med en lengde pรฅ 4,3 meter er Suzukis fรธrste elbil 9 centimeter lengre enn Vitara med bensinmotor, mens akselavstanden er 20 centimeter lengre med sine 2,7 meter. Ifรธlge importรธren gir det 'riktig god plass bรฅde i for- og baksetet'.
Uansett modellvariant tar importรธren kun modeller med varmepumpe til landet. Det burde โ i hvert fall i teorien โ hjelpe rekkevidden. Spesielt i de kaldere mรฅnedene av รฅret.
Batteriet er enten 49 eller 61 kWh. Og man mรฅ anta at det er samme teknikk som Toyota har tenkt รฅ bruke. Japanerens neste elbil i serien skal bygges pรฅ nรธyaktig samme teknologi som eVitera.
Rekkevidden til Suzuki eVitara er fortsatt ukjent. Men den danske importรธren forventer at det offisielle WLTP-oppgjรธret ligger et sted mellom 300 og 400 kilometer.
Den nye elbilen er ogsรฅ en nรธdvendighet for Suzuki. Japanerne mรฅ betale Volvo for รฅ unngรฅ en rekke boder. Les mer om det her .