Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter.

Suzuki står overfor et potensielt forbud fra EU, da gjeldende utslippskrav for bilprodusenter vil bli betydelig skjerpet neste år.

For å motvirke trusselen fra EU og unngå en betydelig økonomisk utgift som bodene vil pådra seg, har Suzuki inngått en avtale med Volvo om å bli en del av deres utslippspool.

Bilprodusenter som ikke oppfyller EUs krav kan velge å dele utslippene med andre produsenter gjennom en slik pool.

Det er det We Bilägers skriver.

Dette senker gjennomsnittstallet og bidrar til å oppfylle de strenge utslippskravene. Volvo Cars og Polestar har etablert en felles utslippspool for 2024, og ifølge bilanalytiker Matthias Schmidt, som har gjennomgått offisielle dokumenter, kan Suzuki være den første partneren i denne poolen.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Selv om Suzuki ennå ikke selger elbiler, er deres gjennomsnittlige CO2-utslipp redusert takket være et samarbeid med Toyota, der to Toyota-modeller, hybriden Swace og plug-in hybriden Across, selges under Suzuki-merket.

Det er foreløpig ikke kjent hvor mye Suzuki vil betale Volvo for å bli en del av utslippspoolen. For Tesla har denne typen avtaler vist seg å være en lukrativ virksomhet.

Bare i år har elbilprodusenten tjent over 14 milliarder danske kroner på salg av utslippsrettigheter, noe som illustrerer den betydelige formuen som står på spill i forbindelse med CO2-kvoter.

Suzuki er langt fra det eneste bilmerket som fra 1. januar 2025 vil være i alvorlig trøbbel på grunn av de tøffere EU-kravene. Faktisk er det bare Volvos eier, Geely-gruppen, og Tesla som foreløpig kan leve opp til reglene.

Problemet med de svært høye bodene har fått flere av de andre store bilgruppene til å protestere. Hos BMW mener direktør Oliver Zipse for eksempel at verken stallene eller det kommende totalforbudet mot forbrenningsmotoren gir mening.

ACEA, som er en sammenslutning av de fleste europeiske bilmerker, ønsker også bodene tatt av bordet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...