30. oktober, 2024

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter.

Suzuki står overfor et potensielt forbud fra EU, da gjeldende utslippskrav for bilprodusenter vil bli betydelig skjerpet neste år.

For å motvirke trusselen fra EU og unngå en betydelig økonomisk utgift som bodene vil pådra seg, har Suzuki inngått en avtale med Volvo om å bli en del av deres utslippspool.

Bilprodusenter som ikke oppfyller EUs krav kan velge å dele utslippene med andre produsenter gjennom en slik pool.

Det er det We Bilägers skriver.

Dette senker gjennomsnittstallet og bidrar til å oppfylle de strenge utslippskravene. Volvo Cars og Polestar har etablert en felles utslippspool for 2024, og ifølge bilanalytiker Matthias Schmidt, som har gjennomgått offisielle dokumenter, kan Suzuki være den første partneren i denne poolen.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Selv om Suzuki ennå ikke selger elbiler, er deres gjennomsnittlige CO2-utslipp redusert takket være et samarbeid med Toyota, der to Toyota-modeller, hybriden Swace og plug-in hybriden Across, selges under Suzuki-merket.

Det er foreløpig ikke kjent hvor mye Suzuki vil betale Volvo for å bli en del av utslippspoolen. For Tesla har denne typen avtaler vist seg å være en lukrativ virksomhet.

Bare i år har elbilprodusenten tjent over 14 milliarder danske kroner på salg av utslippsrettigheter, noe som illustrerer den betydelige formuen som står på spill i forbindelse med CO2-kvoter.

Suzuki er langt fra det eneste bilmerket som fra 1. januar 2025 vil være i alvorlig trøbbel på grunn av de tøffere EU-kravene. Faktisk er det bare Volvos eier, Geely-gruppen, og Tesla som foreløpig kan leve opp til reglene.

Problemet med de svært høye bodene har fått flere av de andre store bilgruppene til å protestere. Hos BMW mener direktør Oliver Zipse for eksempel at verken stallene eller det kommende totalforbudet mot forbrenningsmotoren gir mening.

ACEA, som er en sammenslutning av de fleste europeiske bilmerker, ønsker også bodene tatt av bordet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Prisen på elbiler vil stupe om tre år, lover direktøren

Elbiler blir billigere. Faktisk vil de innen tre år...

Tesla Roadster er forsinket igjen – "Andre biler er viktigere"

I forbindelse med offentliggjøringen av Teslas kvartalsregnskap avslørte administrerende...

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet...

Alpine nekter å utstyre elbiler med kunstig motorstøy

Alpine nekter å gå den samme veien som Hyundai...

EU beklager det – nå skal dette drivstoffet avgiftsbelegges

EU hadde faktisk latt Sverige unnta biogass for biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Japan forstår ikke hvordan BYD kan lage billige elbiler

Japans handelsdepartement har invitert flere av landets bilmerker til å demontere biler fra Kinas BYD. Mange forstår ikke hvordan kineserne kan lage så billige...

Tesla Model S mister 67 prosent av verdien på 2 år

Teslas toppmodell, Model S Plaid, er blant elbilene som for tiden stuper i verdi. Kyle Conner kan signere for det. Bilen hans har mistet...

Bilgiants fortjeneste har kollapset midt i en enorm krise

Krisen hos Volkswagen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. Senest viser regnskapstallene for tredje kvartal at overskuddet har kollapset med 67 prosent....

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet er én million ladepunkter for elbiler senest i 2030. Den danske ladeplattformen Monta, som forbinder...

Volvo kjøper ut kriserammet batterifabrikk etter takbrudd

Volvo trekker seg nå fullstendig fra samarbeidet med den kriserammede batterifabrikken Northvolt. Det kinesiskeide merket mener at taket er brutt. Volvo og Northvolt avslutter...

Stengt i hele landet – nå er Volkswagen tilbake

Etter en konkurs som gjorde at Volkswagen trakk seg fra Bornholm i mars, er bilmerket nå tilbake i regionen. Bornholm har mistet et hav...

Mer enn annenhver svenske bytter ut elbilen med bensin

I likhet med tyskerne går svenskene tilbake til bensinbiler. I hvert fall når elbilen brukes. I Sverige gjelder dette over halvparten av sjåførene. En...

Plug-in hybrid i verdensrekord – dekker 2208 km på én tank

Distansen på 2208 kilometer ble kort i plug-in hybriden Roewe D7 DMH setter rekord med 2208 kilometer på én tank Den kinesiske plug-in hybriden,...

Lancia legger ut den første rallybilen på 30 år for salg

Lancias første rallybil på 30 år, Ypsilon Rally4 HF, kan nå kjøpes av hvem som helst (med nok penger...) Bilen sender 212 hestekrefter gjennom...

Audi stenger bilfabrikk – over 3600 mister jobben

Snart er det bare én bilfabrikk igjen i hele Belgia. Audi har valgt å legge ned landets andre fabrikk. I 2025 tar det slutt...

Tvinger ansatte til å gå ned i lønn – direktør får selv 72 millioner kroner. kr

Mannen med ansvar for hele Volkswagen-konsernet mottar 72 millioner danske kroner i lønn per år. Nå vil han tvinge ansatte til å redusere lønnen...

EU firdobler tariffen på alle elbiler fra Kina

EU har bestemt at den firedoble tollsatsen skal gjelde for alle elbiler som bygges i Kina og bringes hit. Reglene trer i kraft denne...