2. januar, 2025

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen innebærer at japanerne betaler en formue for nødvendige CO2-kvoter.

Suzuki står overfor et potensielt forbud fra EU, da gjeldende utslippskrav for bilprodusenter vil bli betydelig skjerpet neste år.

For å motvirke trusselen fra EU og unngå en betydelig økonomisk utgift som bodene vil pådra seg, har Suzuki inngått en avtale med Volvo om å bli en del av deres utslippspool.

Bilprodusenter som ikke oppfyller EUs krav kan velge å dele utslippene med andre produsenter gjennom en slik pool.

Det er det We Bilägers skriver.

Dette senker gjennomsnittstallet og bidrar til å oppfylle de strenge utslippskravene. Volvo Cars og Polestar har etablert en felles utslippspool for 2024, og ifølge bilanalytiker Matthias Schmidt, som har gjennomgått offisielle dokumenter, kan Suzuki være den første partneren i denne poolen.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Selv om Suzuki ennå ikke selger elbiler, er deres gjennomsnittlige CO2-utslipp redusert takket være et samarbeid med Toyota, der to Toyota-modeller, hybriden Swace og plug-in hybriden Across, selges under Suzuki-merket.

Det er foreløpig ikke kjent hvor mye Suzuki vil betale Volvo for å bli en del av utslippspoolen. For Tesla har denne typen avtaler vist seg å være en lukrativ virksomhet.

Bare i år har elbilprodusenten tjent over 14 milliarder danske kroner på salg av utslippsrettigheter, noe som illustrerer den betydelige formuen som står på spill i forbindelse med CO2-kvoter.

Suzuki er langt fra det eneste bilmerket som fra 1. januar 2025 vil være i alvorlig trøbbel på grunn av de tøffere EU-kravene. Faktisk er det bare Volvos eier, Geely-gruppen, og Tesla som foreløpig kan leve opp til reglene.

Problemet med de svært høye bodene har fått flere av de andre store bilgruppene til å protestere. Hos BMW mener direktør Oliver Zipse for eksempel at verken stallene eller det kommende totalforbudet mot forbrenningsmotoren gir mening.

ACEA, som er en sammenslutning av de fleste europeiske bilmerker, ønsker også bodene tatt av bordet. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er...

80 år gamle Naoko har hatt en kort Mazda RX-7 i 25 år

Naoko Nishimoto har blitt 80. Men det betyr ikke...

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Bilmerker senker prisene betydelig etter nyttår

Flere danske bilimportører må ha lagrene sine tomme. Derfor...

Sjelden Bugatti reist fra vannet etter 84 år

Det var ikke mye igjen av bilen da denne...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...