Uansett er det mye tryggere å bruke knapper når bilens ulike funksjoner skal brukes.
Skjermene i moderne biler blir bare større. Bilprodusentenes designere og ingeniører foretrekker helt klart å stappe så mange knapper som mulig for å samle funksjonene på ett sted. Nemlig i bilenes infotainment. Men det er både en dårlig og farlig trend, bekrefter nå en ny svensk undersøkelse – utført av det svenske bilmagasinet Vi Bilägare . Fysiske knapper er både enklere og bedre å betjene mens du er på farten. LES OGSÅ: Ble kalt 'sosialdemokratisk avfall' for å avlyse biltreff: «Det har jeg IKKE gjort» Likevel fortsetter bilprodusentene å stappe bilene med skjermer – bl.a. fordi det er billigere å samle alle funksjoner fremfor å spre dem på flere knapper i kabinen. Men det er en dårlig idé. I hvert fall når det gjelder sikkerhet. Fire enkle oppgaver er vanskelige med berøringsskjermer Dette har Vi Bilägare kommet frem til, etter at sjåførene i en test med 11 nye biler fylt med skjermer ble bedt om å utføre noen enkle oppgaver. Samtidig som den korte bilen med en motorveihastighet på 110 km/t. I testen tok svenskene også med seg en 17 år gammel Volvo V70 uten berøringsskjerm for å ha sammenligningsgrunnlag. De enkle oppgavene var blant annet å bytte radiokanal og justere temperaturen på klimaanlegget. Og resultatet taler for seg selv, mener svenskene. I undersøkelsen hadde sjåførene god tid til å bli kjent med alle de 11 bilene. Likevel er ikke resultatene imponerende. I den 'dårligste' bilen med berøringsskjerm måtte sjåførene bruke nærmere 1400 meter for å utføre de enkle oppgavene. Til sammenligning ble totalt fire oppgaver utført på under 10 sekunder og 306 meter i den gamle Volvoen. Verst er det for kinesiske MG Marvel R. Her måtte sjåførene bruke 44 sekunder og 1.372 meter for å klare de fire oppgavene. Og som Vi Bilägare skriver, kan mye skje i trafikken på den tiden.