Sveriges regjering får nå kraftig kritikk for å la spesielt diesel selges under 11 danske kroner. Bilkjøpere vet ikke hva de skal investere i, sier bransjeforeningene.
Sveriges regjering og Sverigedemokraterna har fremmet et forslag som vil oppheve den såkalte reduksjonsplikten. Det betyr at mer biodrivstoff må tilføres vanlig bensin og diesel.
Dette gjør drivstoff dyrere for sluttbrukerne, det vil si bilistene. Men for å få bilistene inn på moten vil Sveriges regjering senke avgiften på drivstoff ytterligere. Men den vinglete kursen henger dårlig sammen, er kritikken som nå kommer fra flere bransjeforeninger.
Dette setter sjåførene i Sverige i et slags ingenmannsland, hvor ingen egentlig vet hvilken type bil de skal investere i.
Det skriver Svenska Dagbladet .
LES OGSÅ: Politiet tok 1.372 bilister i ulovlige kjørefelt på 72 minutter
– Jeg kan bli sint over at politikere ser ut til å forstå at for å bygge atomkraftverk må man jobbe med en tidshorisont på flere år. Men det samme bør gjelde bensin og diesel.
– Men her endres reglene mer eller mindre årlig, sier Nils Hannerz, direktør for økonomisk politikk i IKEM, en bransjeforening for kjemibedrifter og raffinerier, til avisen.
Det er også kritikk av regjeringens forslag fra politisk side. Senterpartiet kaller regjeringens forslag direkte for en «klimajuks» og forsøk på tallmanipulasjon. Og Miljøpartiet De Grønne mener at forslaget er useriøst.
Uansett hva kritikerne sier, er det ingenting som tyder på at drivstoffet faktisk vil bli dyrere i Sverige. I hvert fall ikke foreløpig, mener direktøren for den svenske delen av Ingo-kjeden.
På den annen side fortsetter drivstoffprisene kun i én retning hjemme – nemlig oppover. Til tross for høyere avgifter, som ble innført 1. januar i år, stiger avgiftene igjen 1. januar 2025.
De periodiske avgiftene på biler er også på vei oppover. Her kan verken elbiler eller veteranbiler slippe unna. Veteranbilene vil også øke ganske voldsomt frem mot 2026. Les mer om dette her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!