Svenske konkurransemyndigheter mener det er noe snik ved at bensinselskapene støtter seg på hverandre. Derfor er det nå forbudt å legge ut drivstoffpriser på nettet.
Sverige har innført forbud mot at bensinselskaper publiserer sine drivstoffpriser på nett. Det svenske Konkurransetilsynet har tatt denne avgjørelsen etter en lengre undersøkelse av prisingen av bensinmarkedet.
Tilsynet observerte en tendens til at selskapene raskt justerer prisene etter hverandre.
Når ett selskap endret prisen, fulgte de andre ofte etter og hevet prisene til et tilsvarende nivå. Ifølge konkurransetilsynet vil denne praksisen kunne begrense konkurransen og føre til høyere priser for forbrukerne.
– Ved å publisere prisene på nett har selskapene hatt mulighet til å samordne sin prissetting.
– Dette har potensielt ført til en utjevning av prisene og svekket konkurranse på markedet, sier Johan Sahl, enhetsleder i det svenske konsumentverket, til Carup .
LES OGSÅ: Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe
Forbudet mot nettpublisering av drivstoffpriser er innført etter dialog med bensinselskapene. Selskapene har frivillig sagt ja til å slutte å publisere prisene på nett, og konkurransetilsynet har derfor avsluttet sin gransking.
Det er foreløpig ikke kjent hvordan forbudet vil påvirke forbrukerne. Mindre bensinselskaper forventer ikke at det vil ha noen vesentlig innvirkning på deres virksomhet. De indikerer at de vil fortsette å orientere seg i markedet og justere prisene i forhold til konkurrentene.
Selv om publisering av priser på nett nå er forbudt, er bensinmarkedet fortsatt dominert av noen få store aktører. Disse aktørene har betydelig innflytelse på prisingen, og de mindre selskapene må ofte følge prisene deres.
Svenskene er ikke de eneste som lurer på nesten like bensinpriser. Flere mennesker gjør det hjemme også. Blant annet folkene i FDM.
– Vi er også overrasket over at prisendringene skjer nærmest magisk samtidig som det ble kontrollert av radiotårnet i Frankfurt, heter det i en kommentar til BT tilbake i mai i år.
Det danske Konkurranse- og Forbrukertilsynet har imidlertid undersøkt forholdene flere ganger. Og her tror man ikke at det er noe å komme etter.