Sverige har lenge skattelagt biler som offisielt kun går på E85-drivstoff, betydelig lavere enn vanlige bensinbiler. Men det må ta slutt nå.
Sveriges regjering er lei av at landets sjåfører utnytter lovene i landet. Spesielt når det gjelder registrering av biler.
Lenge har det vært slik at biler som offisielt kun går på metanol – også kalt E85 – får en billigere registreringsavgift. Noen svensker ser på det som et smutthull ved å bare kjøre på med vanlig bensin når bilen først er utstyrt med nummerskilt.
Det skriver We Bilägare .
Ifølge Øresunddirekt er den såkalte «bilavgiften» i Sverige basert på type bil, vekten på bilen og drivstoffet den bruker. Jo mer bilen veier, jo mer skatt må det betales.
Men dette er avgiften biler som offisielt kjører på etanol til en viss grad unngår. Uansett er avgiften mindre fordi E85 regnes som en mindre klimabelastning.
LES OGSÅ: David hevder å ha knust en enorm myte om elbiler
Den svenske regjeringen liker imidlertid ikke trikset med å bare helle vanlig bensin på tanken etter registrering. Offisielt er det mer enn 250 000 E85-biler i Sverige.
Her hjemme er det ikke E85 på bensinstasjonene i det hele tatt. Men andelen såkalt bioetanol har likevel økt de siste årene. I 2020 gikk for eksempel bensinselskapene fra å kun tilby bensin med fem prosent etanol til å gjøre en ti prosent blanding til standard.
I dag må du fylle på den ofte dyrere bensinen med høyere oktantal enn 95 for også å fylle E5-bensin i Danmark.
Imidlertid kan ikke alle bensinbiler kjøre på den høyere etanolblandingen. Det er spesielt eldre biler som kan ha problemer med det. Hvis du er i tvil, vil du alltid kunne finne svaret i bilens instruksjonsbok.
Mens Sveriges regjering vil slå ned på E85-svindel, vil tyske bensinstasjoner få fullstendig lov til å fase ut en viss type bensin. Les mer om det her .