25. april, 2025

Sverige vil tvinge sjåfører til ikke å kjøre for fort

Akkurat nå testes en såkalt digital fartsbegrenser i deler av Sverige. I prinsippet er grensen – den såkalte geofencingen – umulig å bryte.

I Sverige testes en ny digital fartsgrense, som i dag gjør det umulig å kjøre fortere enn tillatt hastighet. Testen finner sted i byen Enköping, hvor hovedsakelig busser og lastebiler har vært involvert i forsøkene.

Teknologien bak kalles geofencing og kan blant annet brukes til å regulere hastigheten på kjerneboringstog eller sørge for at hybrider kjerner på strøm i visse miljøsoner.

Geofencing-teknologi har blitt undersøkt av det svenske nationella väg- och transportforskningsinstituttet (VTI), som fremhever potensialet for trafikksikkerhet.

– Vi tror at ulike fartsbegrensende teknologier kan ha et stort potensial for å redusere tap av liv og helse, forklarer Christian Howard, som er trafikksikkerhetsforsker og prosjektleder i VTI.

Forsøkene har vist at teknologien fungerer som forventet, men også at det fortsatt er utfordringer. En av utfordringene som har oppstått under testen gjelder feil i visningen av gjeldende fartsgrense.

LES OGSÅ: Elbilbatteriproblemer kan stenge flere bilmerker

Dette kan også være et problem for det såkalte ISA-systemet (Intelligent Speed Assistance) som brukes i mange moderne biler. Hvis systemet mottar feil data, kan det føre til unødvendige advarsler eller andre feil.

Selv om det er positive tilbakemeldinger fra mange av de deltakende driverne, er det behov for videreutvikling, fordi teknologien kan bli en del av hverdagen.

– Jeg er fortsatt optimist, men vi må også være realistiske og innse at teknologien som er tilgjengelig i dag har begrensninger. Det må vi jobbe videre med.

– Men jeg tror absolutt at tekniske systemer som hjelper sjåførene til å holde farten er en del av fremtiden, forklarer Christian Howard til Vi Bilägre .

Resultatene fra testen i Enköping skal brukes til å evaluere hvordan geofencing-teknologien kan videreutvikles og spres, både i Sverige og internasjonalt.

Det er ennå ikke gjort forsøk med geofencing i Danmark. Men mulighetene er der. Alle nye biler solgt i Danmark og resten av Europa siden 7. juli 2024 er allerede utstyrt med fartsbegrenseren ISA.

Slik reglene er nå, kan imidlertid sjåførene slå av teknikken ved å tråkke hardere på gasspedalen. Men ISA kan ikke slås av permanent uten koding. Det betyr at alle nye biler hyler hver gang motoren slås av eller strømmen tas ut.

ISA er satt til å varsle så snart fartsgrensen overskrides med 1 km/t. Enkelte bilprodusenter har imidlertid gjort det enkelt å slå av teknologien. I nye Teslaer krever det for eksempel bare ett trykk. Men hos flere av konkurrentene krever dette navigering i flere undermenyer – hver gang!

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan...

Hyundai lover enda flere knapper i nye biler

Hyundai mener alvor når de sier at knapper gjør...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om...

Tesla Model Y har allerede falt 75.000 kroner i pris

Den er helt ny. Men i USA er den...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....