Akkurat nå testes en såkalt digital fartsbegrenser i deler av Sverige. I prinsippet er grensen – den såkalte geofencingen – umulig å bryte.
I Sverige testes en ny digital fartsgrense, som i dag gjør det umulig å kjøre fortere enn tillatt hastighet. Testen finner sted i byen Enköping, hvor hovedsakelig busser og lastebiler har vært involvert i forsøkene.
Teknologien bak kalles geofencing og kan blant annet brukes til å regulere hastigheten på kjerneboringstog eller sørge for at hybrider kjerner på strøm i visse miljøsoner.
Geofencing-teknologi har blitt undersøkt av det svenske nationella väg- och transportforskningsinstituttet (VTI), som fremhever potensialet for trafikksikkerhet.
– Vi tror at ulike fartsbegrensende teknologier kan ha et stort potensial for å redusere tap av liv og helse, forklarer Christian Howard, som er trafikksikkerhetsforsker og prosjektleder i VTI.
Forsøkene har vist at teknologien fungerer som forventet, men også at det fortsatt er utfordringer. En av utfordringene som har oppstått under testen gjelder feil i visningen av gjeldende fartsgrense.
LES OGSÅ: Elbilbatteriproblemer kan stenge flere bilmerker
Dette kan også være et problem for det såkalte ISA-systemet (Intelligent Speed Assistance) som brukes i mange moderne biler. Hvis systemet mottar feil data, kan det føre til unødvendige advarsler eller andre feil.
Selv om det er positive tilbakemeldinger fra mange av de deltakende driverne, er det behov for videreutvikling, fordi teknologien kan bli en del av hverdagen.
– Jeg er fortsatt optimist, men vi må også være realistiske og innse at teknologien som er tilgjengelig i dag har begrensninger. Det må vi jobbe videre med.
– Men jeg tror absolutt at tekniske systemer som hjelper sjåførene til å holde farten er en del av fremtiden, forklarer Christian Howard til Vi Bilägre .
Resultatene fra testen i Enköping skal brukes til å evaluere hvordan geofencing-teknologien kan videreutvikles og spres, både i Sverige og internasjonalt.
Det er ennå ikke gjort forsøk med geofencing i Danmark. Men mulighetene er der. Alle nye biler solgt i Danmark og resten av Europa siden 7. juli 2024 er allerede utstyrt med fartsbegrenseren ISA.
Slik reglene er nå, kan imidlertid sjåførene slå av teknikken ved å tråkke hardere på gasspedalen. Men ISA kan ikke slås av permanent uten koding. Det betyr at alle nye biler hyler hver gang motoren slås av eller strømmen tas ut.
ISA er satt til å varsle så snart fartsgrensen overskrides med 1 km/t. Enkelte bilprodusenter har imidlertid gjort det enkelt å slå av teknologien. I nye Teslaer krever det for eksempel bare ett trykk. Men hos flere av konkurrentene krever dette navigering i flere undermenyer – hver gang!