I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar etter skatt. Dette skyldes blant annet at elbilene har begynt å gå med overskudd.
Elbiler er nå en kilde til profitt for General Motors (GM). Den amerikanske bilgiganten kan nå fortelle at de tjener penger på hver elbil som selges.
En milepæl som markerer en betydelig endring sammenlignet med tidligere økonomiske utfordringer. I 2024 doblet GM også sin markedsandel når det gjelder elbiler.
GMs økonomiske resultater for 2024 viser et samlet overskudd på 14,9 milliarder dollar før skatt. Selv om årets resultat endte på 6 milliarder dollar på grunn av nedskrivninger og restruktureringer, har elbiler nå begynt å bidra positivt til bunnlinjen.
En del av tapet på 2,9 milliarder dollar i fjerde kvartal kan tilskrives problemer i Kina og en midlertidig stans i Cruise, GMs selvkjørende drosjer, som senere ble helt nedlagt.
Dette skriver Autopian .
Til tross for disse utfordringene har GM klart å skape en lønnsom virksomhet innen elektriske kjøretøy. Dette står i kontrast til flere konkurrenter som fortsatt taper penger på elbiler. Ford, for eksempel, ble tidligere anslått å tape rundt 100 000 dollar per år. elbil selges.
GMs suksess skyldes blant annet en effektiv strategi for å redusere produksjonskostnadene og øke salget av elbiler.
"Vi doblet vår markedsandel for elektriske kjøretøy i løpet av året ettersom vi skalert produksjonen," skrev GM-sjef Mary Barra i et brev til aksjonærene.
Det er imidlertid verdt å merke seg at en del av GMs suksess er avhengig av statlig støtte i form av amerikanske elbilsubsidier.
"Hvis støtten forsvinner, kan det bli vanskeligere å opprettholde lønnsomheten," sa en talsperson for GM.
Usikkerheten om fremtidig lovgivning og elbilsubsidier kan påvirke GMs fortjeneste fremover. Den nyvalgte presidenten Trump brukte også deler av sin første dag i embetet på å love at han ville avskaffe statlige subsidier til elbiler.
Likevel er GMs regnskap et bevis på at elbiler kan være en lønnsom virksomhet. Altså når det er sterkt subsidiert av staten.