Tesla ansetter sjåfører til «selvkjørende» biler

Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke den kommende «selvkjørende» Cybercab, og det er derfor bilmerket nå er godt i gang med å ansette sjåfører til oppgaven.

Teslas selvkjørende taxiprosjekt nærmer seg en viktig milepæl. De første robotbilene, ofte omtalt som robottaxier, forventes å rulle i Austin, Texas, allerede i sommer.

Men bak de avanserte visjonene avslører nye stillingsannonser et overraskende aspekt. Menneskelige «fjernstyrte sjåfører», eller teleoperatører, er i ferd med å bli en nødvendig del av driften til Elon Musks selskap.

Selskapet ansetter aktivt folk. De må overvåke og om nødvendig fjernstyre de selvkjørende bilene.

Dette er hva InsideEVs skriver.

Dette skjer hvis bilenes egen teknologi støter på problemer eller svikter. Detaljene er interessante, ettersom Tesla lenge har signalisert en fremtid med full autonomi uten menneskelig inngripen.

Lanseringen av selvkjørende drosjer er et av Teslas viktigste initiativer i nyere tid. Forventningene har bidratt til en økning i selskapets aksjekurs. Dette til tross for en generell nedgang i salget av merkets biler.

De nye stillingsannonsene viser at Tesla setter sammen et team med teleoperatører. Deres primære funksjon vil være å kunne ta over kontrollen over kjøretøyene eksternt.

Dette vil være nødvendig dersom den innebygde kunstige intelligensen ikke kan håndtere en gitt trafikksituasjon.

I mange år har Tesla valgt en strategi som primært er basert på kameraer og AI. Selskapet har avvist bruken av sensorer som radar og lidar, som mange konkurrenter bruker. Elon Musk har tidligere uttalt seg tydelig om emnet.

Teleoperatørenes og VR-administrasjonens rolle

"Bør du stole på kameraet eller lidaren?" Elon Musk sa nylig i et intervju. Han argumenterte for at flere sensorer potensielt kunne forvirre bilens systemer.

Teslas nåværende løsning begynner imidlertid å ligne den man ser hos konkurrenter som Waymo. Her utgjør menneskene en slags usynlig livline.

Oppgaven for fremtidens teleoperatører handler ikke bare om å sitte passivt ved en dataskjerm.

I følge stillingsbeskrivelsene skal også operatørene bidra aktivt. De vil bidra til å forme hvordan mennesker og kunstig intelligens samarbeider på best mulig måte i sanntid.

Dette tyder på at Tesla også har utviklet sitt eget VR-system for formålet. Gjennom det systemet vil den eksterne sjåføren få tilgang til bilens perspektiv. Det kan ligne et avansert dataspill, men konsekvensene av handlinger er reelle og finner sted i ekte trafikk.

Den første fasen av prosjektet vil omfatte en testflåte. Den vil bestå av omtrent ti biler. Tilgang til å bruke den første robotaksen vil være reservert for et begrenset antall utvalgte personer.

Elon Musk har imidlertid indikert at antallet robottaxier kan vokse raskt. Det er forventninger om en potensiell økning på opptil tusen kjøretøy innen bare noen få måneder etter den første lanseringen.

Utplassering, sikkerhet og myndighetsfokus

Selv om planene for utplassering er ambisiøse, er det mindre uklarhet rundt sikkerhetsaspektene. Teslas selvkjørende programvare, kjent som Full Self-Driving (FSD), er fortsatt gjenstand for etterforskning. Det er amerikanske myndigheter som etterforsker systemet.

Programvaren har blitt knyttet til flere ulykker. Noen av disse ulykkene har dessverre resultert i dødsfall for de involverte. Dette har skapt debatt om systemets modenhet.

Så langt har ikke Tesla gitt offisiell, detaljert statistikk. Det mangler data som illustrerer hvor trygt deres selvkjørende system faktisk er sammenlignet med menneskelige sjåfører. Dette er informasjon som mange eksperter og potensielle brukere er ute etter.

Behovet for menneskelig overvåking og potensiell fjernkontroll understreker begrensningene ved dagens teknologi. Dette viser at veien mot fullstendig autonome kjøretøy fortsatt innebærer menneskelig inngripen.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten taper 1,4 milliarder kroner – permitterer 1100 personer

Den tyske billeverandøren Brose må stenge fabrikker og kutte...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold...

Ladeoperatør: Elbileiere betaler 70 prosent for mye

Enten er det ladeleverandørene som lurer elbileiere som kjører...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler,...

3 menn arrestert – svindlet med biler for 227 millioner

NSK har arrestert tre menn. De er mistenkt for...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med forbrenningsmotorer. Motorsykler går også i denne fellen. Det har blitt og blir stadig vanskeligere å...

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer. Den nye Citroën...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år,...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...

Victoria kjører en 34 meter lang lastebil: «Det er gøy»

Mot Victoria Deichmann. En av sjåførene som takler de nå lovlige 34,5 meter lange lastebilene. Nye regler åpner for rekordbrytende lastebilkonvoier. Victoria Deichmann er...