Ingen Tesla kan kjøre seg selv ennå. Heller ikke den kommende «selvkjørende» Cybercab, og det er derfor bilmerket nå er godt i gang med å ansette sjåfører til oppgaven.
Teslas selvkjørende taxiprosjekt nærmer seg en viktig milepæl. De første robotbilene, ofte omtalt som robottaxier, forventes å rulle i Austin, Texas, allerede i sommer.
Men bak de avanserte visjonene avslører nye stillingsannonser et overraskende aspekt. Menneskelige «fjernstyrte sjåfører», eller teleoperatører, er i ferd med å bli en nødvendig del av driften til Elon Musks selskap.
Selskapet ansetter aktivt folk. De må overvåke og om nødvendig fjernstyre de selvkjørende bilene.
Dette er hva InsideEVs skriver.
Dette skjer hvis bilenes egen teknologi støter på problemer eller svikter. Detaljene er interessante, ettersom Tesla lenge har signalisert en fremtid med full autonomi uten menneskelig inngripen.
Lanseringen av selvkjørende drosjer er et av Teslas viktigste initiativer i nyere tid. Forventningene har bidratt til en økning i selskapets aksjekurs. Dette til tross for en generell nedgang i salget av merkets biler.
De nye stillingsannonsene viser at Tesla setter sammen et team med teleoperatører. Deres primære funksjon vil være å kunne ta over kontrollen over kjøretøyene eksternt.
Dette vil være nødvendig dersom den innebygde kunstige intelligensen ikke kan håndtere en gitt trafikksituasjon.
I mange år har Tesla valgt en strategi som primært er basert på kameraer og AI. Selskapet har avvist bruken av sensorer som radar og lidar, som mange konkurrenter bruker. Elon Musk har tidligere uttalt seg tydelig om emnet.
Teleoperatørenes og VR-administrasjonens rolle
"Bør du stole på kameraet eller lidaren?" Elon Musk sa nylig i et intervju. Han argumenterte for at flere sensorer potensielt kunne forvirre bilens systemer.
Teslas nåværende løsning begynner imidlertid å ligne den man ser hos konkurrenter som Waymo. Her utgjør menneskene en slags usynlig livline.
Oppgaven for fremtidens teleoperatører handler ikke bare om å sitte passivt ved en dataskjerm.
I følge stillingsbeskrivelsene skal også operatørene bidra aktivt. De vil bidra til å forme hvordan mennesker og kunstig intelligens samarbeider på best mulig måte i sanntid.
Dette tyder på at Tesla også har utviklet sitt eget VR-system for formålet. Gjennom det systemet vil den eksterne sjåføren få tilgang til bilens perspektiv. Det kan ligne et avansert dataspill, men konsekvensene av handlinger er reelle og finner sted i ekte trafikk.
Den første fasen av prosjektet vil omfatte en testflåte. Den vil bestå av omtrent ti biler. Tilgang til å bruke den første robotaksen vil være reservert for et begrenset antall utvalgte personer.
Elon Musk har imidlertid indikert at antallet robottaxier kan vokse raskt. Det er forventninger om en potensiell økning på opptil tusen kjøretøy innen bare noen få måneder etter den første lanseringen.
Utplassering, sikkerhet og myndighetsfokus
Selv om planene for utplassering er ambisiøse, er det mindre uklarhet rundt sikkerhetsaspektene. Teslas selvkjørende programvare, kjent som Full Self-Driving (FSD), er fortsatt gjenstand for etterforskning. Det er amerikanske myndigheter som etterforsker systemet.
Programvaren har blitt knyttet til flere ulykker. Noen av disse ulykkene har dessverre resultert i dødsfall for de involverte. Dette har skapt debatt om systemets modenhet.
Så langt har ikke Tesla gitt offisiell, detaljert statistikk. Det mangler data som illustrerer hvor trygt deres selvkjørende system faktisk er sammenlignet med menneskelige sjåfører. Dette er informasjon som mange eksperter og potensielle brukere er ute etter.
Behovet for menneskelig overvåking og potensiell fjernkontroll understreker begrensningene ved dagens teknologi. Dette viser at veien mot fullstendig autonome kjøretøy fortsatt innebærer menneskelig inngripen.