Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene.
Tesla Cybercab vil ikke bare stole på avansert teknologi – i stedet vil den bli fjernstyrt av mennesker.
En ny rapport fra Deutsche Bank avslører at Teslas planer for selvkjørende drosjer inkluderer en menneskelig operatør som kan ta fjernkontrollen. Dette er et sikkerhetstiltak som Tesla forventer å implementere i de tidlige stadiene av tjenesten.
Elon Musk har tidligere uttalt at fremtidens taxier ikke vil ha ratt eller pedaler, og at passasjerene må kunne slappe av eller sove under turen.
Musk har også hevdet at selvkjørende biler kan bli betydelig sikrere enn menneskelige sjåfører. – Vi ønsker å se autonome biler bli 10 ganger så trygge som mennesker, sa Musk under presentasjonen av konseptet.
Men ifølge Deutsche Banks analyse er ikke Teslas Cybercab så autonom som den først ble presentert. Selv om bilene kjører uten fysisk sjåfør bak rattet, vil en såkalt fjernoperatør kunne overvåke bilen og gripe inn ved behov.
Ifølge den tyske banken er denne «fjernkontrollutgivelsen» ment som et midlertidig sikkerhetstiltak inntil teknologien kan stå av seg selv.
Ifølge rapporten, som mediet Silcon omtaler, planlegger Tesla å begynne implementeringen av fjernstyrte operatører før 2025. Lanseringen vil trolig finne sted i California og Texas, hvor de første flåtene kun vil bestå av Tesla-eide korvetter. Selskapet har til hensikt å tilpasse sin kapasitet i forhold til etterspørsel og trafikkuhyrer.
Rollen og ansvaret til den menneskelige fjernoperatøren er ennå ikke fullstendig belyst. Tesla har ikke spesifisert hvor ofte eller i hvilke situasjoner fjernkontroll vil være nødvendig.
Samtidig står selskapet overfor regulatoriske utfordringer, da gjeldende amerikanske regelverk begrenser antallet selvbærende oppgavekjøretøyer som kan settes inn. I henhold til gjeldende regelverk fra de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene NHTSA har Tesla kun lov til å sende inntil 2500 Cybercab-biler på veiene hvert år.
Deutsche Bank arrangerte et arrangement 5. desember i New York under temaet selvkjørende biler, hvor Tesla var representert ved investeringsdirektør Travis Axelrod.
Her ble de nye detaljene om Cybercab avslørt. Bilmerket har imidlertid ikke kommentert innholdet i rapporten ytterligere. Deutsche Bank bemerker også at en fjernoperatør sannsynligvis vil være nødvendig i den første perioden når bilene er på gaten. På denne måten vil Tesla forsøke å skjerme seg mot kritikken som de første ulykkene vil utløse.