Tesla: Det er ikke ulovlig å betale 0 kroner i skatt

Det høres ut som noe Mogens Glistrup kan ha sagt. Men ordene kommer fra Tesla, som heller ikke er mye for å betale skatt.

Tesla mener ikke at det er svindel at de betaler 0 kroner i skatt. Den ikke-eksisterende avgiftssatsen er et faktum, selv om Tesla måker inn penger og bestillinger på nye biler.

Teslas finansdirektør Sendil Palana skriver på det sosiale mediet «X» at Teslas inntektsskatter ikke er et eksempel på svindel.

– Tesla overholder alle skatteregler i alle regioner i verden der selskapet opererer. Det betyr at Tesla også overholder regelverket i USA, selv om de ikke betaler statlig skatt.

Tesla-sjef Elon Musk er leder for den uoffisielle Doge-grenen. Her leder han et slags korstog mot det han anser som svindel og sløsing med skattepenger i USA.

Han har vært veldig aktiv i og rundt amerikansk politikk. Musk spilte også en rolle i nedleggelsen av nødhjelpsorganisasjonen USAID etter påstander om svindel.

Det er imidlertid én ting Tesla-direktøren ikke har lov til å kommentere – nemlig bilmerkets avgiftssituasjon.

Det har nå oppstått en debatt i USA om hvorfor Tesla ikke betaler inntektsskatt i USA, selv om selskapet har store overskudd.

Elon Musks tidligere handlinger gjør ham til et mål for kritikk. Han har imidlertid svart på kritikken via X.

Ifølge Musk har Tesla hatt store tap i mange år. Det skal derfor ikke betales en eneste krone i skatt, selv om det ruller inn milliarder. For teoretisk sett er det bare på papiret hvis du spør regissøren.

Han påpeker også at størstedelen av Teslas fortjeneste kommer fra produksjon og salg i utlandet og ikke i USA.

Musk mener det trengs en skattereform. Teslas finansdirektør, Sendil Palana, har også svart på anklagene.

Han gjentok at Teslas inntektsskatter ikke er et eksempel på svindel, og at Tesla overholder alle gjeldende skatteregler.

https://twitter.com/sendilpalani/status/1888694584894754947

– Tesla er et globalt selskap som opererer i mange forskjellige land. Hvert land har sine egne skatteregler, og det er opp til selskaper å forholde seg til disse reglene, sier Sendil Palana.

Det er ikke uvanlig at store selskaper som Tesla ikke betaler statlig inntektsskatt i USA, da det er mange forskjellige fradrag og fritak tilgjengelig i det amerikanske skattesystemet.

Flere store selskaper med base i Danmark tar også ut pengene sine fra landet. På denne måten ser det ut som om den danske virksomheten ikke tjener penger. Og uten penger er det ingenting å betale skatt av.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elbil kommer til Danmark – prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere års forsinkelse nå sikter...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslår nå å avskaffe alle...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...