Det dyre Range Extender-alternativet for Tesla Cybertruck er nå borte fra Teslas nettside, og etterlater kjøpere med usikkerhet og ikke-refunderbare innskudd.
Tesla har uten varsel fjernet muligheten til å kjøpe den såkalte Range Extender for Cybertruck fra sin nettkonfigurator. Den dyre batteripakken, som skulle utvide rekkevidden betydelig, var etterlengtet og allerede forsinket flere ganger.
Tesla Cybertruck og den tilhørende batterioppgraderingen har vært etterlengtet. Ikke minst fordi den originale modellen ikke holdt tak i hverken pris eller rekkevidde.
Alternativet, som kostet rundt $16.000 – eller cirka 113.000 kroner – var derfor interessant for mange eiere. Nå er den plutselig borte.
Tidligere kunne kundene reservere batteripakken med et ikke-refunderbart depositum på 2.000 dollar – cirka 14.000 kroner. Nå er alternativet fjernet uten forklaring, og dette skaper spekulasjoner. Igjen. Noen frykter at batteripakken aldri kommer. Andre håper at Tesla rett og slett vil endre strategien.
Den ekstra batteripakken var spesielt beregnet på den førsteklasses Cyberbeast-modellen, som bare har en rekkevidde på omtrent 320 miles – tilsvarende omtrent 515 kilometer.
Med Range Extender ble rekkevidden opprinnelig lovet til 470 miles, senere justert ned til 445 miles. Likevel vil det utgjøre en stor forskjell for eiere som trenger lengre kjøreturer.
Mange spørsmål og få svar fra Tesla
Ifølge Electrek fjernet Tesla alternativet frem mot helgen. Det er ingen offisiell kunngjøring fra produsenten ennå, og Tesla har tradisjon for å være sparsommelig med informasjon. Dette etterlater tusenvis av kunder i usikkerhet.
Tilbake i februar 2024 viste en uoffisiell undersøkelse at rundt 25 prosent av Tesla-eierne hadde satt inn et depositum for Range Extender. Den gang kostet reservasjonen bare 500 dollar – cirka 3500 kroner. Nå er spørsmålet hva som skjer med pengene.
Tesla har tidligere møtt kritikk for å gjøre produktendringer uten tydelig kommunikasjon. Mange kjøpere føler seg utenfor når spesifikasjoner og alternativer plutselig endres. Situasjonen med Cybertrucken ser ut til å følge det samme uheldige mønsteret.
Spekulasjoner om nytt batteri og lavere pris for Cybertruck
Ryktene går nå om at Tesla jobber med en større batteribytte med de såkalte 4680-cellene. Det burde redusere kostnadene og kanskje forbedre rekkevidden.
Hvis det skjer, kan det være grunnen til at Tesla revurderer Range Extender-løsningen.
"Alt avhenger av hva det nye batteriet kan levere og om det gjør den ekstra batteripakken overflødig," sier en kilde nær saken.
Samtidig sliter Tesla fortsatt med å få fart på salget av Cybertrucken. Flere medier har rapportert om skuffende salgstall og lav etterspørsel.
En del av problemet kan være Teslas generelle merkevareimage, som har lidd under Elon Musks offentlige uttalelser og kontroverser.
Fremtiden til Cybertruck og de berømte batteripakkene er derfor usikker. Men mange kunder venter fortsatt på svar – og kanskje også på refusjon?