Bare fordi det er mange av dem er ikke nødvendigvis bra. Ikke engang i visningshallene, der Tesla-modellen presterer dårligst visuelt, sier Tüv.
Tesla Model 3 rangerer nok en gang som den dårligste bilen i den tyske Tüv-rapporten om periodiske bilkontroller.
Rapporten, som analyserer hvordan ulike bilmodeller klarer seg i de periodiske vurderingene, trekker også frem typiske problemområder for elbiler.
Ifølge den siste rapporten fra Tüv, som undersøkte ti elbilmodeller, er det ingenting som skiller elbilen fra bensin- og dieselbiler. Biltypene gjør det stort sett like bra eller dårlig, avhengig av hvordan man ser det.
– Det generelle bildet viser at elbiler teknisk sett verken er mer eller mindre sikre enn biler med forbrenningsmotor, sier Tüv-direktør Joachim Bühler.
Det skriver Handelsblatt .
Rapporten avslører imidlertid at enkelte feil går igjen i elbilene. Hjulopphengene er et hyppig problem, da de ofte slites raskere på grunn av elbilers høye vekt.
LES OGSÅ: Ledelsen til kinesiske elbiler hører fortiden til, sier Renault
I tillegg er bremsene på mange elbiler i dårlig stand. Dette er fordi regenerativ bremsing, der bilen bremser ved å resirkulere energi fra elmotoren, gjør den vanlige bremsepedalen overflødig for mange sjåfører.
Tesla Model 3, som også lå på sisteplass i fjorårets rapport, presterer dårligst også i år. Over 14 prosent av tre år gamle Tesla Model 3-biler dumper det første synet.
For biler på fire til fem år er Tesla fortsatt lavest på statistikken. I tillegg til problemer med bremser og fjæring, rapporterer Tüv også om hyppige feil på bilens frontlykter og andre lyskomponenter.
– Dette tyder på manglende service og vedlikehold, sier Joachim Bühler.
En mulig forklaring kan være at Tesla ikke har et fast krav til vanlig service. Mange av feilene kunne nok vært unngått dersom eierne hadde sjekket bilene før synet.
Mens Tesla Model 3 presterer dårligst, er heller ikke Renault Zoe problemfri – ni prosent av franske elbiler dumper det første blikket. Derimot gjør Volkswagen e-Golf og de nyere ID-modellene det bedre.
På alle biler, uavhengig av alder eller drivstoff, var det 20,6 prosent som hadde feil i Tüvs rapport. Blant eldre modeller som Renault Twingo og Dacia Logan, som er 12-13 år gamle, feiler over 40 prosent.
Derimot har den to-tre år gamle Honda Jazz en feilprosent på bare 2,4 prosent og presterer best i rapporten.