Tesla skal bygge to millioner biler uten ratt hvert år

Tesla har satt det som mål at merket skal bygge minst 2 millioner førerløse drosjer – den såkalte Cybercab – per år. Og det senest i 2026.

Tesla har som mål å produsere 2 millioner Cybercabs per år, og dette forventes å skje raskere enn først antatt.

Ark Invest, som lenge har vært positivt på Tesla, spådde at Tesla ville være den første til å skalere den selvkjørende bildelings-/taxibransjen. Og Tesla antydet nylig at merket forventer det samme.

Under Teslas presentasjon av det siste kvartalsregnskapet kom bilmerkets direktør Elon Musk med spådommen om at merket vil oppnå masseproduksjon av bilen allerede i 2026.

– Jeg er overbevist om at Cybercab vil nå masseproduksjon i 2026. Ikke bare produksjonsstart, men masseproduksjon i 2026.

– Dette er betydelige tall, men vi sikter oss inn på minst 2 millioner eksemplarer av Cybercab per år. Dette vil være biler for mer enn én fabrikk. Men jeg tror det er minst 2 millioner biler i året. Kanskje 4 millioner til slutt, fastslo Musk.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Senere under samme arrangement avslørte Musk og andre Tesla-ledere at Cybercab i hovedsak er innhegningen på $25 000 som alle har ventet på å se fra selskapet.

Selskapet opprettholder dermed overbevisningen om at fremtiden til bilindustrien er selvbærende. Og at Cybercab er merkevarens bidrag til den fremtiden.

Tesla påpekte også at alle Tesla-biler kan være selvkjørende. Analytikere fra Ark Invest mener Teslas produksjonskapasitet allerede gir merkevaren en klar fordel.

«Av alle bilene vi har bygget, som er rundt 7 millioner biler, er de aller fleste i stand til å kjøre selv.

Og vi produserer for tiden rundt 35 000 selvsyende korkåper per uke. Sammenlign det med f.eks. Waymos samlet en flåte der på mindre enn tusen biler. Vi tjener 35 000 i uken," bemerket Musk.

Det er imidlertid viktig å huske på at Tesla aldri har laget en helt selvbærende bil. Det har ikke merket eller for den saks skyld noen av konkurrentene lov til.

I hvert fall ikke ennå. Mercedes er bilmerket som er lengst fremme med teknologi. Tyskerne tester selvkjørende biler på nivå 3 av 5. Til gjengjeld har merket måttet love å ta på seg skylden for alle ulykkene bilene kan ha forårsaket.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=ScxNmPREZtg


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Bildelgiganten permitterer – nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...