2. januar, 2025

Tesla skal bygge to millioner biler uten ratt hvert år

Tesla har satt det som mål at merket skal bygge minst 2 millioner førerløse drosjer – den såkalte Cybercab – per år. Og det senest i 2026.

Tesla har som mål å produsere 2 millioner Cybercabs per år, og dette forventes å skje raskere enn først antatt.

Ark Invest, som lenge har vært positivt på Tesla, spådde at Tesla ville være den første til å skalere den selvkjørende bildelings-/taxibransjen. Og Tesla antydet nylig at merket forventer det samme.

Under Teslas presentasjon av det siste kvartalsregnskapet kom bilmerkets direktør Elon Musk med spådommen om at merket vil oppnå masseproduksjon av bilen allerede i 2026.

– Jeg er overbevist om at Cybercab vil nå masseproduksjon i 2026. Ikke bare produksjonsstart, men masseproduksjon i 2026.

– Dette er betydelige tall, men vi sikter oss inn på minst 2 millioner eksemplarer av Cybercab per år. Dette vil være biler for mer enn én fabrikk. Men jeg tror det er minst 2 millioner biler i året. Kanskje 4 millioner til slutt, fastslo Musk.

LES OGSÅ: Dansk Formel 1-kor signerer kontrakt med Cadillac

Senere under samme arrangement avslørte Musk og andre Tesla-ledere at Cybercab i hovedsak er innhegningen på $25 000 som alle har ventet på å se fra selskapet.

Selskapet opprettholder dermed overbevisningen om at fremtiden til bilindustrien er selvbærende. Og at Cybercab er merkevarens bidrag til den fremtiden.

Tesla påpekte også at alle Tesla-biler kan være selvkjørende. Analytikere fra Ark Invest mener Teslas produksjonskapasitet allerede gir merkevaren en klar fordel.

«Av alle bilene vi har bygget, som er rundt 7 millioner biler, er de aller fleste i stand til å kjøre selv.

Og vi produserer for tiden rundt 35 000 selvsyende korkåper per uke. Sammenlign det med f.eks. Waymos samlet en flåte der på mindre enn tusen biler. Vi tjener 35 000 i uken," bemerket Musk.

Det er imidlertid viktig å huske på at Tesla aldri har laget en helt selvbærende bil. Det har ikke merket eller for den saks skyld noen av konkurrentene lov til.

I hvert fall ikke ennå. Mercedes er bilmerket som er lengst fremme med teknologi. Tyskerne tester selvkjørende biler på nivå 3 av 5. Til gjengjeld har merket måttet love å ta på seg skylden for alle ulykkene bilene kan ha forårsaket.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

https://www.youtube.com/watch?v=ScxNmPREZtg

Latest

Don't miss

Forskning: Veteranbiler er mindre skadelige enn elbiler

Det er en feilaktig antagelse at veteranbiler forårsaker store...

Disse bilene ble rammet av de største verditapene i 2024

Med bare noen få dager igjen av et helt...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel....

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter...

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...